MAN lancerer endnu en gasmotor ny-udvikling
Dansk-tyske MAN Diesel og Turbo udvider konceptet af Dual-Fuel motorer drevet af diesel og LNG til nu også flere varianter af flydende gas, og de første ordre forventes henover sommeren.
Med ti ordre i ordrebogen på den nyudviklede ME-GI dual-fuel motor, introduceret i slutningen af 2012, har markedet taget godt imod MAN Diesel og Turbos seneste to-takts motor drevet på LNG og Diesel. En yderligere konceptudvikling gør det nu muligt at bruge flere alternative brændstoffer end det krævende LNG, oplyste selskabet onsdag.
Videreudviklingen på ME-GI motoren, som gør det muligt for redere at leve op til kommende krav om marginalt SOx og partikel udledning samt reducerer NOx og Co2 udledning, giver samtidig nu mulighed for flere alternative brændstofmidler indenfor en række flydende gasarter som eksempelvis methanol, LPG eller bio-ethanol.
Udviklingschef i MAN D&T, Søren H. Jensen, siger til Søfart, at han forventer, at de første ordrer på den nyudviklede såkaldte ME-LGI motor vil komme i løbet af sommeren og bekræfter, at der er stor interesse for produktet fra især gas-carrier segmentet.
Momentum for Dual-Fuel
”Vi kan virkeligt se momentum for Dual-Fuel operation lige nu,” siger Ole Grøne, senior vice president i MAN D&T og uddyber, ”på grund af markedsinteresse har vi derfor udvidet vores dual-fuel motor program med en ME-LGI enhed, som kan drives af flydende gasser,”.
Den stigende interesse fra shipping branchen for at finde alternative brændselsformer til det traditionelle HFO brændstof skyldes delvist den historisk høje oliepris, samt mere strikse miljøkrav om udledning i såkaldte emissions kontrollerede områder – ECA – samt forventning om lignende tiltag på verdenshavet.
Det nye koncept fra MAN D&T adskiller sig fra 2012 modellen ME-GI primært ved at kunne opererer på en række forskellige mere udbredte gas-alternativer end LNG, som kræver relativt store lagerinvesteringer på skibe der ikke er dedikerede LNG skibe.