Havne ruster sig til P3
Den nye super-samsejling pool P3 kan ændre havne-kortet
Analysebureauet Drewry har i en rapport set på virkningen for havnene i lyset af den kommende samsejling mellem Maersk Line, MSC og SMA-CGM. Og her kommer Drewry frem til, at der vil ske ændringer i forhold til, hvilke havne, der vil blive anført på samsejlingens havne-verdenskort.
Som det ser ud lige nu, benytter de tre rederier sine steder de samme havne og terminaler, og her vil der ikke ske ændringer, men andre steder i verden benyttes forskellige havne, der ligger tæt på hinanden - f.eks. i Nordeuropa.
Drewrys udgangspunkt er, at med et fælles kommandocenter i London vil man herfra også se på effekten af, at rederierne benytter de samme havne med henblik på, at opnå størst mulig effektivitet for P3. Hvilke havne, der så vælges til eller fra kommer Drewry ikke ind på, men det forudsiges, at de foretrukne havne med stor sandsynlighed bliver dem, der kan tilbyde lange kajer med dybt vand og mindst tre til fem store gantrykraner, der kan række ud til minimum 21 / 22 rows. Men de mål opfyldes af mange havne, så en evt. udvælgelsesproces af P3 levner altså mulighed for mange terminaler - når der skal bydes ind over for P3.