23948sdkhjf

MAN oplever overvældende interesse for de-rating studier

MAN Diesel og Turbo melder om stor interesse for studier af de-rating af skibe bygget og leveret til et globalt marked i markant vækst og nu operer i dagens trængte shippingmarked.
Intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Det gælder også for et særdeles trængt shippingmarked, hvor man skal skimte lagt ud i fremtiden for at se behovet for at sætte skibsmotoren på fuld fart frem. 

Derfor ser MAN Diesel og Turbo lige nu stor interesse for at undersøge mulighederne for de-rating af skibe til den nye kommercielle virkelighed. 

”Vi er blevet overvældet af den interesse vi har modtaget,” siger Christian Ludwig, chef for retrofit og upgrade i MAN Diesel og Turbo, ved det dansk-tyske selskabs præsentation af det ny-etablerede danske uddannelsescenter, MAN PrimeServ, i København.

En de-rating af et skib betyder, at man nedsætter ydeevnen for skibsmotoren og dermed nedsætter skibets topfart og den optimale operationshastighed så den hænger bedre sammen med den nuværende og forventede fremtidige operationshastighed.

Første ordre på vej

Med hele 27 studier af mulighederne for de-rate af forskellige rederes specifikke skibsmotorer er MAN D&T kommet langt med skrivebordsarbejdet, som efter seks til otte uger munder ud i en konkret vurdering af omkostninger og besparelser ved en eventuel de-rating af motoren.

”Vi er meget tæt på at skrive den første ordre på en de-rating,” siger Christian Ludwig om det afgørende næste skridt for MAN D&T, hvor studierne fører til egentlige tekniske ordre.

For selvom besparelsespotentialet i MAN’s case studie for de-rating og nye optimerede propeller på et panamax tørlastskib ligger på omkring 12-15 procent af de nuværende brændstofomkostninger ved en investering på 1,2 mio. EUR, så kræver det stadig en del salgsarbejde før redere med lommesmerter slår til.

Tyskere stadig i tvivl om overlevelse

”Selv en tilbagebetalingstid på to år kan opleves som lang tid i dagens marked,” siger Christian Ludwig og suppleres af MAN Diesel og Turbos tyske medlem af executive board, Stephan Timmermann, som vurderer, at især de tyske selskaber har svært ved at tage sådanne beslutninger når de stadig er i tvivl om de overlever det her år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11