MAN Diesel & Turbo klar med nye motorer
To nye kraftfulde kæmper lanceret i ME-klassen.
En ny G95ME-C9.2 og en ny S90ME-C10.2. Det er MAN Diesel & Turbos seneste bud på koncernens omfattende motorprogram. Og der er tale om to særdeles muskuløse størrelser, der bliver mellem de absolut kraftigste eksemplarer på markedet. Begge typer sigter mod anvendelse i containerskibsmarkedet.
Ifølge MAN Diesel & Turbo skal man regne med specifik designtid på mellem 2 og 4 måneder for S90ME-C10.2 typen - efter en købsaftale er underskrevet. For G95ME-9.2-modellen skal man regne med designtider på mellem 9 og 11 måneder.
S90ME-C10.2-modellen kan leveres i designs hvor RPM indstilles til mellem 72 og 84. Det påpeges videre, at modellen i det store hele er en videreudvikling af den allerede kendte S90ME-C9.2-model, men dog med forskelle. Bl.a. for så vidt angår tryk og design af krumtap, antallet af hydraulikpumper og turboladere m.v.
MAn Diesel & Turbo har videre lanceret et ny type Dual-fuel motor-koncept, der betegnes ME-LGI, der kan køre på fuelolie i mix med LPG (flydende gas) og / eller methanol. Det påpeges, at der i hovedsagen er tale om en ny injektionsteknik, der gør det muligt at opnå ME-LGI-status både via nyindkøb og via retrofit. Den nye injektionsventil benævnes Booster Fuel Injection Valve.