Caterpillar klar med ny MaK gasmotor
Første MaK M46DF’er er på vej til Aida Cruises nye krydstogtskibe, som er under bygning i Japan.
Den tysk/amerikanske motorproducent Caterpillar har afskibet deres første MaK medium speed dual fuel motor fra producentens fabrik i Rostock. Motoren, en MaK M46DF, skal sejles til Mitsubishis Nagasaki-værft i Japan. Her skal den indsættes i det første af to nye krydstogtskibe, som Aida Cruises har under bygning til levering i 2015 og 2016.
Den nye dual fuel motor, som kan køre på både LNG og HFO/MDO, skal sammen med tre MaK 12M 43 motorer udgøre de nye krydstogtskibes diesel/LNG-elektriske fremdrivningssystem. De 455 mio. EUR dyre skibe får med kommende ECA-regler og hvad fremtiden ellers byder på at regionale udledningsrestriktioner, dermed en stor geografisk fleksibilitet. Skibene kan således sejle i flere modes fra almindelig drift på heavy fuel over drift på marine dieselolie med lavt svovlindhold til ren gasdrift, hvorved skibene kommer til at kunne opfylde såvel Tier III som EPA Tier 4 kravene i fremtiden.
Læs også:Den nye dual fuel motor, som kan køre på både LNG og HFO/MDO, skal sammen med tre MaK 12M 43 motorer udgøre de nye krydstogtskibes diesel/LNG-elektriske fremdrivningssystem. De 455 mio. EUR dyre skibe får med kommende ECA-regler og hvad fremtiden ellers byder på at regionale udledningsrestriktioner, dermed en stor geografisk fleksibilitet. Skibene kan således sejle i flere modes fra almindelig drift på heavy fuel over drift på marine dieselolie med lavt svovlindhold til ren gasdrift, hvorved skibene kommer til at kunne opfylde såvel Tier III som EPA Tier 4 kravene i fremtiden.