Tall Ships Races passerede Bornholm
De over 100 skibe er på vej mod Helsinki gennem Østersøen.
Dækselev Naja Dam fra Rønne vinker fra agterdækket af skoleskibet Georg Stage til Søfarts udsendte. Naja er en af de 63 elever om bord på skoleskibet, som tidligt onsdag morgen passerede syd om Bornholm.
En gammel overlevering til søs siger: ”Der må ikke være flere bornholmere end master på skibet”. Det er heller ikke tilfældet på Georg Stage, hvor der er to bornholmere og tre master.
Den anden bornholmer, kokkeelev Ida Breaum fra Svaneke, sov, mens Naja havde hundevagten fra midnat til kl. 04:00.
Rønne redningsstation klarer hurtigt og effektivt transporten ud til skibene. Det sker med LRB 17, der på en halv times tid bringer os i position til at betragte det flotte syn.
Georg Stage
Det er et fantastisk syn at betragte de høje skibe i det allerførste spæde morgenlys kl. 03:40. LRB 17 ligger tæt på Georg Stage og følger med skibet, mens der udveksles hilsner. Kun bølgeskvulpene og lidt sus fra den høje rigning høres. Ellers er der helt stille
Georg Stage deltager sammen med 103 andre sejlskibe, bemandet med unge kommende søfolk fra hele verden i kapsejladsen Tall Ships Races. Georg Stage er verdens mindste fuldrigger. Skibet er bygget i Frederikshavn i 1934 og har siden fungeret som skoleskib.
Kapsejladsen blev startet syd for Falsterbo tirsdag formiddag.
Georg Stage lagde sig flot i førerposition fra starten, men blev hurtigt indhentet af det enorme russiske skoleskib Mir, der lang tid lå forrest.
Ihana
Poul Forum Sørensen, formand for Bornholms træbådelaug har deltaget i en del af Tall Ships Race med det finske skoleskib Ihana.
Der bliver lige tid til at sejle op på siden af det finske skoleskib, som træbådelauget har bistået i byggefasen. Der bliver udvekslet hjertelige hilsner inden turen går tilbage mod Rønne i krap sø og tiltagende vind.
Status onsdag morgen
Der bliver sejlet taktisk, idet flere af de store skibe har at stikke langt til havs for at finde den kraftigste vind. Der er ingen tvivl om at vindprognoserne løbende bliver studeret og taktikken bliver lagt efter disse.
Ændringerne i vinden gjorde, at kun ganske få af skibene kom så tæt på Bornholm, at det var muligt at se dem fra land.
Onsdag morgen kl. 05:30 var det finske skib Helena i førerposition, mens det russiske, Mir havde valgt en mere østlig kurs. Skibet skød en fart på omkring 8 knob., svarende til ca.. 15 km/t.
Onsdag formiddag vil vinden skifte til hård vidn fra nord, hvilket virkeligt vil give de store skibe og deres besætninger udfordringer, idet der så skal krydses og dermed skiftes sejl rigtig mange gange.
Efter et ophold i Helsinki fortsætter sejladsen til Riga i Letland og slutter senere på måneden i Szczecin, Polen.