Esvagt kontraherer offshore vind-skibe
Med kontraheringen af to specialudviklede skibe hos Havyard Ship Technology i Norge tager Esvagt skridtet ind i offshore vind.
Esvagt tager nu for alvor springet ind i segmentet offshore vind. Det sker med en større investering i to nybyggede specialskibe, der både indtager nye positioner i markedet og implementerer nye - til dels selvudviklede koncepter – i serviceringen af offshore vindmølleparker.
Esvagt har netop indgået kontrakter med et internationalt selskab om servicering af to vindmølleparker. Løbetiderne er hhv. fem og 10 år med option på forlængelse. De to parker er endnu ikke etablerede, men ventes at stå færdige samtidig med leveringen af de to nye skibe i hhv. første og andet kvartal 2015.
Specialskibene (type Havyard 832 SOV) bygges hos Havyard Ship Technology i Norge. Værftet, der er blandt Nordens største virksomheder, er beliggende i Leirvik ved Sognefjord og er kendt for design og bygning af fartøjer til specielle formål. Esvagt-skibene stiller da også værftet over for konceptudvikling, initieret af ordregiveren. Teknikere, der skal udføre service og vedligehold på vindmøllerne, skal bo på skibene, hvorfra de overføres til møllerne via et gangvejssystem samt med de af Esvagt udviklede Safe Transfer Boats (STB). Desuden sikres skibene lavt brændstofforbrug med et helt nyt innovativt diesel-elektrisk koncept.
Nybygningerne fra Havyard-værftet bliver nr. 40 og 41 i Esvagts flåde. Rederiet disponerer i dag over 37 skibe efter den seneste overtagelse af to nybygninger – nr. 11 og 12 i en serie på 14 – fra ASL Shipyard i Singapore. De to sidste i denne serie leveres i 2014. Sidste år fik Esvagt desuden leveret to X-bow skibe samt rederiets hidtil største fartøj, Esvagt Aurora, specialbygget til operationer under arktiske forhold.
Esvagts adm. direktør Søren Nørgaard Thomsen, betegner kontrakterne som en meget interessant udvikling - ikke mindst fordi den befordrer implementering af rederiets kompetencer på nye områder:
”Det er tilfredsstillende, at vi ikke alene bevæger os yderligere ind i segmentet offshore-møller, men også at det stiller os over for konceptudvikling, som kan styrke os på længere sigt,” siger Søren Nørgaard Thomsen.
For indeværende år forventer Esvagt fortsat positiv resultatudvikling, og med flere skibe i operation kan der også ses frem til øget omsætning i de kommende år – afhængigt af balance i udbud og efterspørgsel, hvor også olie/gas-efterforskning ved Færøerne og Grønland kan få indflydelse.
Rederiet beskæftiger i dag omkring 750 ansatte – heraf 700 søfolk. De to nybygninger fra Havyard Ship Technology vil kræve yderligere ca. 75 medarbejdere. Den fortsatte vækst får nu også Esvagt til at investere et betydeligt tocifret millionbeløb i nye faciliteter ved Esbjerg Havns Nordre- og Vestre Dokkaj, hvor rederiet har opkøbt IAT`s 2.300 kvm store offshorebase med terminal- og lagerbygninger, hvortil kommer opførelsen af et helt nyt hovedsæde.
Esvagt har netop indgået kontrakter med et internationalt selskab om servicering af to vindmølleparker. Løbetiderne er hhv. fem og 10 år med option på forlængelse. De to parker er endnu ikke etablerede, men ventes at stå færdige samtidig med leveringen af de to nye skibe i hhv. første og andet kvartal 2015.
Specialskibene (type Havyard 832 SOV) bygges hos Havyard Ship Technology i Norge. Værftet, der er blandt Nordens største virksomheder, er beliggende i Leirvik ved Sognefjord og er kendt for design og bygning af fartøjer til specielle formål. Esvagt-skibene stiller da også værftet over for konceptudvikling, initieret af ordregiveren. Teknikere, der skal udføre service og vedligehold på vindmøllerne, skal bo på skibene, hvorfra de overføres til møllerne via et gangvejssystem samt med de af Esvagt udviklede Safe Transfer Boats (STB). Desuden sikres skibene lavt brændstofforbrug med et helt nyt innovativt diesel-elektrisk koncept.
Nybygningerne fra Havyard-værftet bliver nr. 40 og 41 i Esvagts flåde. Rederiet disponerer i dag over 37 skibe efter den seneste overtagelse af to nybygninger – nr. 11 og 12 i en serie på 14 – fra ASL Shipyard i Singapore. De to sidste i denne serie leveres i 2014. Sidste år fik Esvagt desuden leveret to X-bow skibe samt rederiets hidtil største fartøj, Esvagt Aurora, specialbygget til operationer under arktiske forhold.
Esvagts adm. direktør Søren Nørgaard Thomsen, betegner kontrakterne som en meget interessant udvikling - ikke mindst fordi den befordrer implementering af rederiets kompetencer på nye områder:
”Det er tilfredsstillende, at vi ikke alene bevæger os yderligere ind i segmentet offshore-møller, men også at det stiller os over for konceptudvikling, som kan styrke os på længere sigt,” siger Søren Nørgaard Thomsen.
For indeværende år forventer Esvagt fortsat positiv resultatudvikling, og med flere skibe i operation kan der også ses frem til øget omsætning i de kommende år – afhængigt af balance i udbud og efterspørgsel, hvor også olie/gas-efterforskning ved Færøerne og Grønland kan få indflydelse.
Rederiet beskæftiger i dag omkring 750 ansatte – heraf 700 søfolk. De to nybygninger fra Havyard Ship Technology vil kræve yderligere ca. 75 medarbejdere. Den fortsatte vækst får nu også Esvagt til at investere et betydeligt tocifret millionbeløb i nye faciliteter ved Esbjerg Havns Nordre- og Vestre Dokkaj, hvor rederiet har opkøbt IAT`s 2.300 kvm store offshorebase med terminal- og lagerbygninger, hvortil kommer opførelsen af et helt nyt hovedsæde.
Esvagt har tidligere haft et par mindre service kontrakter i vind-segmentet med enkelte af sine eksisterende skibe.
Kilde: Esvagt
Læs også: