23948sdkhjf

200 liter olie fjernet fra Fu Shan Hai

Dykkere arbejder intenst på at fjerne olie fra bulkcarrieren Fu Shan Hai, og i de kommende dage bliver stor usikkerhed omkring den resterende olien afgjort.
Onsdag i sidste uge, den 24. juli, begyndte 14 dykkere og fjernstyrede robotter på den komplicerede opgave at tømme Fu Shan Hai for olie. Fredag var det lykkedes dykkerne at tømme skibet for 200 liter smøreolie fra en tank i forskibet. Fra onsdag til fredag har dykkerne arbejdet i døgndrift ved Fu Sjan Hai, fordi vejret har været perfekt. Og nu venter det afgørende punkt, skriver Ingeniøren.
 
Asfaltlignende olie
De næste dage går dykkerne nemlig i gang med at undersøge skibets bundtank, og de to højtanke, der ligger i siden af skibet mellem skibets yderside og lastrum. Tankene indeholder størstedelen af skibets fuelolie, og det helt store spørgsmål er, hvilken form olien har.
 
”Dykkerholdet frygter, at olien har opnået en slags asfaltlignende substans, så det er umuligt at suge den ud med det samme. Hvis olien er så tyk, er den eneste løsning at blæse tankene gennem med 110 grader damp for at hæve temperaturen og gøre olien flydende,” siger Morten Brandborg, der er tidligere vicepolitikommissær på Bornholm og premierløjtnant i marinehjemmeværnet med 36 års erfaring som navigatør, til Ingeniøren.
 
 
Den kinesiske bulkcarrier, Fu Shan Hai, sank for ti år siden ud for den bornholmske nordkyst efter kollision med det polsk/cypriotiske fragtskib Gdynia. Bjergningen af olien er først mulig nu, fordi store mængder kunstgødning hidtil har blokeret for, at dykkere kunne komme ind til olietankene. Derudover har Søværnet undersøgt skibet, og det viste, at der muligvis var opstået spændinger i skroget, som måske kunne medføre sprækker, og derfor blev det besluttet at igangsætte den svære opgave med at tømme skibet for olie.
 
Kilde: Ingeniøren
 
Læs også: Fu Shan Hai skal tømmes for olie
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093