23948sdkhjf

Fu shan Hai-oprensning ventes færdig næste uge

SOK håber på, at opgaven med at at tømme vraget Fu Shan Hai for olie er færdig i næste uge
Der gives ingen garantier, men SOK håber på, at den igangværende operation med at få tømt vraget af Fu Shan Hai for de resterende mængder olie kan være færdig i næste uge. Den komplicerede operation udføres konkret af firmaet JD Contractors, der foreløbigt har fået bjærget en tønde med hydraulikolie og fået lokaliseret de mellem 250 og 300 kubikmeter fuelolie, der er tilbage i vraget.
 
Det er nu 10 år siden, at den kinesiske bulkcarrier Fu Shan Hai gik nedenom og hjem nordvest for Bornjholm, men det er altså først nu, at man har sat ind med den sidste bjærgningsopgave i samme forbindelse - at få hentet de resterende mængder olie op fra vraget. En opgave, der er lagt i hænderne på eksperterne fra JD Contractors i Holstebro. Rederiet har en god dusin dykkere på opgaven samt skibet m/s Vina, der understøttes af  af OW Tankers OW Scandinavia (her samles de opsamlede olierester) samt søværnets to enheder Havfruen (patruljeskib) og miljøskibet Gunnar Thorson, der mest fungerer som afvisningsfartøjer.
 
Ifølge pressechef (Piosok) Jesper Rasmussen fra SOK er man lige nu i gang med at få sat varme på de ca. 250 - 300 kubikmeter olie, der er lokaliseret i Fu Shan Hais tanke. Det sker ved hjælp af et såkaldt dampspyd, der varmer olien op, så den om pø kan pumpes op i tankskibet. 
 
Der foreligger ikke nogen tal på, hvor meget det koster, at få bjærget olieresterne fra Fu Shan Hai, men de skønnes at udgøre en miljørisiko i det i forvejen belastede maritime miljø i Østersøen. Derfor beslutningen om at olie skulle bjærges, hvis det var muligt. Fu Shan Hai ligger på ca. 60 meter vand. Den sank efter en kollision med det polske containerskib Gdynia.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125