Sejladssikkerhed på Femern aftalt
Kravene til sejladssikkerhed officielt aftalt mellem Danmark og Tyskland
Flere års dialog om retningslinjerne for sejladssikkerheden på Femern - i forbindelse med etableringen af den kommende faste forbindelse - er nu slut. Og den er endt op med en aftale mellem Søfartsstyrelsen og den tyske pendant Generaldirektion Wasserstrassen und Shifffahrt om, at der skal etableres et VTS-system lig dem, der i dag opererer i Storebælt og Øresund.
VTS-centeret vil blive placeret i Travemünde, men skal bemandes fra både tysk og dansk side. Systemet skal vejlede al trafik på vej gennem bæltet og skal foreløigt fungere gennem hele anlægsperioden. Når forbindelsen er færdig vil der som bekendt være tale om en tunnelforbindelse, og i så fald er en forlængelse af VTS-systemetes mandat nok tvivlsomt - ud fra tesen om, at man næppe kan sejle ind i noget, der ligger nedspulet på havbunden. Og ellers vil trafikken i bæltet jo være tilbage til normalt.
I tilknytning til VTS-systemet skal der anskaffes og opereres et antal vagtskibe, der skal drives af Femern A/S. Disse skal være døgnbemandede og med både tyske og danske myndighedsrepræsentanter om bord. Det fremgår ikke, om skibene skal placeres med station i Rødby eller Travemünde.