OW Bunker: Store forandringer på vej i Nordamerika
Regulering, skifereventyr og en udvidet Panamakanal vil ændre bunkermarkedet i USA og skabe en helt ny dynamik i regionen, vurderer OW Bunkers amerikanske manager.
Emissions kontrol regulering gældende for den maritime trafik langs en nordamerikanske kyst fra 2015 giver forandringer på bunkermarkedet.
Når man derudover har gang i en decideret energirevolution skabt af et skifereventyret med en stigende produktion af olie og gas og udsigt til flere skibe på vej mod en snart udvidet Panamakanal, så er hele markedsdynamikken for regionen i spil.
Sådan lyder meldingen fra danske OW Bunkers.
I en pressemeddelelse fra selskabet med hovedkontor i Aalborg og med en omsætning på 14 milliarder USD i 2012 opridser OW Bunkers Adrian Tolson forandringer. Adrian Tolson har været i OW bunker siden 2012 og netop påtaget sig posten som selskabets regionale nord amerikanske repræsentant.
Ny dynamik i markedet
“Over de kommende år vil vi se en skiftende dynamik I Nordamerika, udover de globale økonomiske og regulatoriske påvirkninger, som vi allerede forventer vil påvirke bunker markedet,” siger Adrian Tolson.
Han vurderer, at den kommende ECO svovl regulering vil skabe betydelige udfordringer for kunder, da det vil forøge deres omkostninger ved at skulle bruge flere destillerede olieprodukter.
Samtidig vil stigning i de amerikanske olie reserver fra skiferlag sandsynligvis føre til energi uafhængighed i 2020 og konsekvensen kan på sigt blive en lavere fuel oil produktion i den amerikanske golf på grund af kompositionen i den nyudvundne skiferolie.
Effekt af udvidet Panamakanal
Udvidelsen af Panamakanalen er endnu en faktor, man ifølge OW bunker skal holde øje. For en udvidet kanal med hvad der ifølge officielle vurderinger fra Panamakanal vil medføre en fordoblet kapacitet og mulighed for transit af større skibe end de nuværende panamax maksimalmål, vil medføre øget og en forandret skibstrafik i regionen og dermed have en effekt på bunkermarkedet.
De nordamerikanske østkysthavne gøres dybere og nye terminaler bliver ifølge OW bunkers repræsentant bygget for at kunne servicere de større skibe fra primært Asien som vil benytte en udvidet Panamakanal.
”Det kan medføre en reduktion i bunker aktiviteten i Panama og en tilsvarende stigning i havne på østkysten,” siger Adrian Tolson.