DFDS investerer 300 mio. kr. i ny miljøteknologi i 2015
Med beslutningen om investering af yderligere 300 mio. kr. har DFDS iværksat investeringer for samlet 400 mio. kr. i ny teknologi, der kan rense røgen fra skibe for svovl i forbindelse med de kommende miljøkrav i 2015.
Den 1. januar 2015 træder de nye ECA-regler i kraft, som får afgørende betydning for skibsfarten i Østersøen, Nordsøen, Den Engelske Kanal og dermed hele transportnetværket i Nordeuropa. Det kommende regelsæt stiller krav om, at skibe i dette område kun må anvende olie med max. 0,1 pct. svovl, der er væsentligt dyrere end den olie med 1 pct. svovl, der anvendes i dag. Det vil derfor fordyre indkøbet af brændstof meget kraftigt og dermed også transportomkostningen til søs, så godset potentielt tvinges ind på de europæiske veje med yderligere trængsel og miljøproblemer til følge.
Derfor har rederierne arbejdet hårdt på at finde løsninger på denne situation, og nu har DFDS besluttet at investere 300 mio. kr. kr. i 2014 i installation af scrubbere i yderligere otte af rederiets skibe.
DFDS har tidligere investeret i en flerårig test af en prototype af en scrubber på et af deres skibe og vil i år færdiggøre installationen på yderligere tre skibe, der også ombygges til det nye svovlrensningssystem. Dermed vil rederiet med en investering på samlet 400 mio. kr. have forberedt 12 skibe til de kommende miljøregler. Samtidig overvejer DFDS installering af scrubbere på yderligere otte af de DFDS-skibe, der egner sig til en scrubber, så den samlede investering i scrubbere vil kunne komme op på ca. 750 mio. kr. Dermed er DFDS blandt de rederier, der er kommet længst med at forberede sig til de nye miljøregler.
”Samfundet og rederier som DFDS har en fælles interesse i at forbedre miljøet, men også for at undgå, at søtransport fordyres unødigt, og at store mængder gods tvinges fra vandvejene over på landevejene, som i forvejen er belastede. Vi ønsker også alle at opretholde ruter og arbejdspladser i transportnetværket, som knytter landenes erhvervsliv sammen. Men det kommende regelsæt kommer til at betyde dyrere søtransport fra 2015, og det kommer til at påvirke såvel rederierne som deres kunder. Ikke alle rederier har mulighed for at foretage så store investeringer, som en scrubber kræver, og i øvrigt er det kun ca. halvdelen af alle skibe, der egner sig til en scrubber. Det meget omtalte LNG (flydende naturgas) er også reelt kun en løsning for nye skibe,” siger DFDS’ administrerende direktør Niels Smedegaard.
”Derfor haster det med at finde løsninger og gerne overgangsregler for de mange skibe, der ikke egner sig til en scrubber, eventuelt via midlertidige undtagelser, hvis rederierne i øvrigt bidrager med investeringer i løsninger, hvor det er muligt. Og dels skal vi sammen sikre, at der udvikles langsigtede løsninger, klare og hensigtsmæssige regler for benyttelse af scrubbere og ikke mindst regelsæt, der giver rederierne et sikkert grundlag at beslutte investeringer på. Ellers vil det være uforsvarligt af rederierne at foretage så store investeringer til gavn for miljøet og infrastrukturen i Europa,” siger Niels Smedegaard.
Derfor har rederierne arbejdet hårdt på at finde løsninger på denne situation, og nu har DFDS besluttet at investere 300 mio. kr. kr. i 2014 i installation af scrubbere i yderligere otte af rederiets skibe.
DFDS har tidligere investeret i en flerårig test af en prototype af en scrubber på et af deres skibe og vil i år færdiggøre installationen på yderligere tre skibe, der også ombygges til det nye svovlrensningssystem. Dermed vil rederiet med en investering på samlet 400 mio. kr. have forberedt 12 skibe til de kommende miljøregler. Samtidig overvejer DFDS installering af scrubbere på yderligere otte af de DFDS-skibe, der egner sig til en scrubber, så den samlede investering i scrubbere vil kunne komme op på ca. 750 mio. kr. Dermed er DFDS blandt de rederier, der er kommet længst med at forberede sig til de nye miljøregler.
”Samfundet og rederier som DFDS har en fælles interesse i at forbedre miljøet, men også for at undgå, at søtransport fordyres unødigt, og at store mængder gods tvinges fra vandvejene over på landevejene, som i forvejen er belastede. Vi ønsker også alle at opretholde ruter og arbejdspladser i transportnetværket, som knytter landenes erhvervsliv sammen. Men det kommende regelsæt kommer til at betyde dyrere søtransport fra 2015, og det kommer til at påvirke såvel rederierne som deres kunder. Ikke alle rederier har mulighed for at foretage så store investeringer, som en scrubber kræver, og i øvrigt er det kun ca. halvdelen af alle skibe, der egner sig til en scrubber. Det meget omtalte LNG (flydende naturgas) er også reelt kun en løsning for nye skibe,” siger DFDS’ administrerende direktør Niels Smedegaard.
”Derfor haster det med at finde løsninger og gerne overgangsregler for de mange skibe, der ikke egner sig til en scrubber, eventuelt via midlertidige undtagelser, hvis rederierne i øvrigt bidrager med investeringer i løsninger, hvor det er muligt. Og dels skal vi sammen sikre, at der udvikles langsigtede løsninger, klare og hensigtsmæssige regler for benyttelse af scrubbere og ikke mindst regelsæt, der giver rederierne et sikkert grundlag at beslutte investeringer på. Ellers vil det være uforsvarligt af rederierne at foretage så store investeringer til gavn for miljøet og infrastrukturen i Europa,” siger Niels Smedegaard.
Kilde: DFDS
Læs også: