Clipper lukker tanken
Tanktonnagen fortsætter med at forsvinde fra danske rederier
For bare et års tid siden havde Clipper Group 30 skibe noteret som ejede. Men nu er det - også - snart et afsluttet kapitel for danske rederinteresser. Gruppen har bekræftet frasalget af fire VLCC'ere (Spring Splendor, Island Splendor, Harbour Splendorn og Sea Splendor) til kinesiske Sinotrans, der i forvejen havde skibene på en 10-års T/C. Den aftale lå imidlertid til en rapporteret dagsrate på 40.000 USD, og det er særdeles pænt niveau i dagens marked, så parterne er øjensynligt enedes om en "mellemhandel", der tilgodeser begge parter. Ubekræftede rapporter nævner en pris pr. styk på + 60 mio USD. Ifølge De fire enheder er alle på 297.000 t.dv. og bygget mellem 2010 og 2012.
Clipper Groups erklærede deroute fra tank omfatter tilsyneladende også snart et farvel til den resterende flåde, der alle handles i regi af Nordic Tankers. Det gælder fem handysize-enheder, en LR1-tanker og 15 kemikalietankere. Disse skulle ifølge en kommentar fra CEO Kristian Mørch være på til at blive "taget fornuftigt hånd om" i nærmeste fremtid.
CLipper Groups exit fra tank sker sideløbende med, at J. Lauritzen i sidste uge meldte ud, at man ville frasælge sin produkttankflåde. Den omfatter pt. otte MR-enheder og to endnu ikke leverede nybygninger.