E-navigation på himmelflugt
Initiativet "The Maritime Cloud" skal booste e-navigationen
IMO's underkomité for sejladssikkerhed (NAV) har på sit seneste møde fokuseret meget på e-navigation. Og her blev et nyt fælles nordisk (Danmark, Norge, Sverige og Finland) projekt under navnet "The Maritime Cloud" et af de mest velbesøgte og omtalte initiativer.
Mødet i underkomitéen blev i øvrigt IMO-historisk derhen, at man enedes om at sammenlægge NAV-underkomitéen med en anden underkomité. Det gælder fra 2014 at den hidtidige COMSAR (radiokommunikation, eftersøgning og redning) sammelægges med NAV under det nye navn NCSR (Navigation, koomunikation, eftersøgning og redning).
The Maritime Cloud vil senere blive nærmere omtalt, men ellers kan nævnes, at man udover e-navigation på mødet bl.a. godkendte de nye rutesystemer for anløb af Panamakanalen, nye ruter for sejlad i Torres strædet, ECDIS, AIS med videre.
E-navigation baserer sig - for lægmænd - kort sagt på, at lette såvel en vagthavende navigatørs rolle om bord som at styrke andre sider af sejladssikkerheden. Der er fundamentalt tale om om, at man elektronisk organiserer så mange tilgængelige e-systemer om bord i et fælles kommunikations- og informationssystem, der også inddrager dataudveksling med land og andre skibe.
Søfartsstyrelsen (og ikke mindst det tidligere Farvandsvæsenet) er blandt pionerene på området og har flere land- og søvindinger på sin side i den sammenhæng.