Historisk eksport fra DONG’s LNG terminal
Den delvist dansk-ejede Gate terminal i Holland har for første gang leveret en mindre eksportmængde af LNG til det maritime marked.
LNG er stærkt på vej som reelt alternativ til de traditionelle oliebaserede bunkerfuels. Det seneste eksempel på den udvikling er den historiske eksport fra Europas største LNG import-terminal i Rotterdam, Holland, hvor et mindre LNG-skibe blev reloaded med flydende afkølet naturgas for eksport til Skandinavien.
6. september dokkede det hollandske Anthony Veder ejede LNG skib Coral Methane ved Gate terminalens nybyggede kaj- og reloading-anlæg til mindre LNG skibe. Skibet fra 2009 er verdens første såkaldte ”small scale LNG skib” med en kapacitet på 7.500 kubikmeter flydende gas og skal levere LNG til Skandinavien på en kontrakt mellem det hollandske energiselskab Eneco og svenske AGA Gas AB.
Dermed har den skandinaviske maritime sektor fået sin første forsyningskæde til levering af LNG som et mere svovleffekt brændstof, som kan vise sig at være et attraktivt brændstof når de mere strikse svovl-emissions krav bliver gældende fra starten af 2015.
Et voksende marked
”LNG giver betydelige miljømæssige fordele sammenlignet med traditionelle maritime brændsler. Derfor er det forventet at small scale LNG markedet vil vokse betydeligt og føre til en mere bæredygtig transport sektor,” skriver Gate terminalen I en pressemeddelelse på vegne af energiselskabet Eneco.
Gate var oprindeligt designet til at konvertere LNG tilbage til naturgas og til videre-transport i det europæiske rørledningssystem. På grund af lav gasefterspørgsel på kontinentet og nye muligheder i den maritime sektor har terminalen modificeret og investeret i yderligere anlæg til videre eksport med skib.
Danske DONG Energy ejer og har importkapacitet i Gate terminalen sammen med blandt andre tyske E.On Ruhrgas og hollandske Eneco, mens de to hollandske selskaber Gasunie og Vopak står som officielle partnere for projektet.
LÆS MERE