LNG som brændstof er optimalt til VLCC’ere
Verdens største råolietankere har alle muligheder for at få optimalt udbytte af afkølet flydende naturgas som drivmiddel, men elendige fragtrater standser den udvikling siger dansk DNV GL chef.
Gas som brændstof på verdens største råolietankskibe, virker som en naturstridig kombination, men har alle forudsætninger for at være en succes, vurderer det netop fusionerede klasseselskab DNV GL’ øverste direktør, Henrik O. Madsen.
Flydende afkølet naturgas, LNG, er blevet interessant på grund i den kemiske sammensætning af brændstoffet, som giver en renere afbrænding sammenlignet med de traditionelle tunge olieprodukter og dermed har lettere ved at leve op til skærpede emissions krav til kvælstof og svovludledning.
” VLCC’ere er ideelle til gasdrift,” siger Henrik O. Madsen, som er dansker og CEO for DNV GL til Søfart.
Fragter olien fra A til B
Verdens flåde af Very Large Crude Carriers transportere som oftest olien mellem to fastlagte destinationer og har derfor ikke behov for et fintmasket net af nye LNG bunker terminaler.
Derudover har den afkølet gas en positiv effekt på afdampning af olien i VLCC tankskibene.
”Nogle påstår at der på en rejse fra Mellemøsten til Asien kan ske være en afdampning på op til 500 tons olie, fordi olietankene ikke kan tåle tryk,” vurderer Henrik O. Madsen.
Ved at føre kulden fra den afkølede naturgas, til brug for skibets fremdrift, omkring olietankene kan man holde hele lasten af råolien flydende og dermed undgå en kostbar afdampning.
Elendige fragtrater
Motorteknologien og leverandørerne er til stede og ifølge DNV GL direktøren og dertil kommer at råoliemarkedet allerede opererer på lang kontrakter, som kan muliggøre den nødvendige investering. Den eneste hindring er elendige fragtarter på VLCC markedet.
”Hvis ikke det var fordi VLCC markedet var så elendigt, så ville man se det første LNG drevne VLCC’er nu,” siger Henrik O. Madsen.
LÆS MERE