Femern sænker forbindelsen
En sænketunnel er bedste løsning mener Femeern A/S - der nu er klar med ansøgning
Femern A/S er nu - officielt - klar til at ansøge også de tyske myndigheder om lov til at bygge den faste forbindelse mellem Rødby og Femern. Og det bliver helt som ventet en sænketunnel, selskabet gerne vil anlægge. En sådan meget billigere end alternativerne og fuldt forsvarlig ud fra et miljømæssigt synspunkt, lyder begrundelsen bl.a.
Det er godt 10.000 sider ansøgningsmaterielae, der fra Femern A/S nu er sendt til de slesvigske-holstenske myndigheder i Tyskland. Og heri står konklusionen præcis det samme fast, som der blev nævnt i ansøgningen til de danske myndigheder - at en sænketunnel er bedste løsning.
Miljømæssigt vil den måske i anlægsfasen ikke kunne hamle helt op med en boret tunnel, men en sådan løsnibng vil være teknisk vandskelig at gennemføre og desuden vil den koste mindst 10 mia. kr. mere at bygge, lyder konklusuionen. En bro har man længst set bort fra pga. omkostningsniveauet. Både en boret tunnel og en skråstagsbro vil i øvrigt være på kanten af det teknologisk mulige pt., anføres det. Broen pga. længden og tunnellen pga. de komplicerede undergrundsforhold i bæltet. Desuden er de miljømæssige minusser ved en sænketunnel kun små og på sigt helt forbigående i forhold til en boret tunnale, pointeres det.