Monjasa: LNG i Danmark kræver øget politisk bevågenhed
Med markant højere danske afgifter på naturgas end vores nabolande, kræver det politiske tiltag, før LNG-bunkers for alvor får fat blandt indenlandske redere, mener bunkerleverandøren Monjasa.
Der er mange hindringer for, at flydende afkølet naturgas – LNG - for alvor bryder gennem lydmuren og bliver et etableret alternativt bunkerfuel. Mangel på anvendelige havneanlæg, dyre tankenheder, få skibe med brugbar tankkapacitet og ikke mindst et uklart marked for skibe designet til LNG-brændstof er oftest nævnt som de store udfordringer. Til trods for de hindringer, er der grøde i LNG-udviklingen i vores naboland.
Men et dansk afgiftsniveau på industriel naturgas, der ifølge de seneste tal fra det europæiske statistiske bureau EUROSTAT ligger op til 50 pct. over afgifterne i vores nabolande som Tyskland, Polen og Sverige, gør det kommercielt svært at levere en konkurrencedygtig LNG-bunker fra Danmark til danske afgiftsbelagte kunder.
”For indenrigsskibsfarten med mindre færger og andre mindre danske skibe er man nødt til fra politisk hold at se på de afgifter, for de er væsentligt højere end andre steder,” siger Anders Østergaard, CEO og medstifter af det Fredericia-baserede bunkerselskab Monjasa.
Læs mere i Søfart fredag