23948sdkhjf

Dansk rederi åbner Nordvestpassagen

For første gang nogensinde benytter et handelsskib Nordvestpassagen som transitpassage, skriver Rederiforeningen


Det sker i en transport af kul fra Canada til Finland. Det er igen det danske pioner-rederi Nordic Bulk Carriers A/S, der står bag rejsen, som betyder lavere brændstofforbrug, mindre CO2-udslip og en større last. 

Den internationale shipping-industri er i disse dage vidne til en historisk begivenhed, når et handelsskib for første gang sejler fra Vancouver i Canada til Finland gennem arktiske farvande. Et af verdens eneste, moderne isklasse-tørlastskibe – MV NORDIC ORION – vil fragte en last på 73.500 ton kul via den såkaldte Nordvestpassage til Finland. Det danske rederi Nordic Bulk Carriers A/S står bag den historiske tur gennem Nordvestpassagen. 

”Vi er meget begejstrede over denne historiske rejse, som har været en drøm og en ambition i en årrække,” siger Christian Bonfils, adm. direktør i Nordic Bulk Carriers A/S. ”Vi har den dybeste respekt for de arktiske farvande og har planlagt denne tur i tæt koordination med de canadiske søfartsmyndigheder og den canadiske kystvagt for at sikre en sikker rejse,” tilføjer han. 

Sparer tid, brændstof og CO2

Nordvestpassagen gennem Arktis er kortere end den traditionelle rute gennem Panamakanalen og har derfor potentialet til at skabe væsentlige besparelser i både tid, brændstof og CO2-udledning. 

Christian Bonfils forklarer: 

”Nordvestpassagen forkorter turen med omkring 1.000 sømil. Det betyder en reduktion i brændstofforbrug og transporttid – og en lavere CO2-udledning. Alene besparelsen i brændstof vil være i nærheden af USD 80.000,” siger han.
Den nye rute betyder desuden, at skibets fulde kapacitet kan udnyttes, hvilket giver mulighed for en 25 procent større last, end hvis skibet sejlede gennem Panamakanalen.

Det kræver et skib ud over det sædvanlige at krydse Nordvestpassagen. Turen gennem Arktis er en voldsom udfordring og kræver stor erfaring, navigationsfærdigheder og skibe i verdenseliten. Kun ganske få skibe kan klare opgaver som denne. 

”MV NORDIC ORION er et skib i isklasse 1A,” forklarer Christian Bonfils. ”Denne type skibe er designet og bygget til at operere i de barske omgivelser i Arktis.”

 
Det er estimeret, at Nordvestpassagen vil være åben for gennemsejlads i omkring to måneder af året, afhængig af vejr- og isforhold.
 
Historisk skridt for dansk skibsfart

Med sin rejse føjer det danske rederi Nordic Bulk Carriers A/S et nyt kapitel til dansk skibsfarts i forvejen stolte historie. 

“Vi følger MV NORDIC ORION’s ekspedition tæt og med stor interesse. Denne ekspedition understreger endnu engang nordisk skibsfarts styrke, kvalitet og lange historie. Vi er naturligvis meget stolte over, at det netop er et dansk rederi, der er pionererne bag denne opdagelsesrejse,” siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081