DNV GL fusion giver dominans på containermarkedet
Med en norsk-tysk fusion står det sammenbragte klasseselskab DNV GL for omkring 50 pct. af markedet for klassifikation af verdens containerflåde.
Sammen med tyske Germanischer Llloyd kommer Det Norske Veritas til at sidde på størstedelen af containerskibsmarkedet. De to klasseselskaber vil efter den godkendte fusion opnå en dominerende position på et marked, der i forvejen består af få konkurrenter.
Med fusionen kommer DNV GL til at stå endnu stærkere på især containermarkedet. DNV’s omkring otte pct. af klassifikationsmarkedet for containerskibe tilføjes hele 42 pct. markedsandel fra GL og kommer dermed langt op over de 45 pct. markedsandel, som af de europæiske myndigheder definerer en dominerende position.
Den danske CEO for DNV GL, Henrik O. Madsen, mener ikke, at den store dominans hæmmer konkurrencen, og henviser til, at det globale marked for klassifikation af skibe er meget mere end blot containerskibe.
Læs hele artiklen i Søfart uge 38