Chauffører kan sove i egen køje over Kattegat
Mols-Linien giver nu lastvognschauffører mulighed for at blive i deres biler under natoverfarten på Kattegat.
Nye procedurer om bord giver Mols-Linien mulighed for at lade lastvognschauffører blive i deres biler under overfarten på rederiets hurtigfærger om natten. Dermed kan chaufførerne sove i egen vante køje i stedet at skulle sidde ret op i en flystol i passagerapteringen under overfarten.
CEO i Mols-Linien Søren Jespersen forklarer, at dette er muligt inden for de gældende regler på området ved bl.a. at ændre på sikkerhedsprocedurer og vagtrundering under overfarten. Dermed kan chaufførerne nu få tre timers reel hvile undervejs på Mols-Liniens nye lastbilsrute over Kattegat, der startede for to uger siden efter lukningen af FRS Group’s ro/pax-rute mellem Aarhus og Kalundborg.
Den nye rute med afgang fra Aarhus kl. 22.00 og fra Sjællands Odden kl. 02.00 har per afgang en kapacitet på op til 60 selvkørende lastbiler på maksimalt 40 ton stykket. Mols-Linien anvender en af deres to nye 112 meter lange og 1.450 ton dødvægt store InCat-katamaraner, der har tilstrækkelig frihøjde på hoveddækket til lastvogne på op til 4,6 meters højde. Samtidigt har de to nye færger også reeferplugs tilgængelig for køletrailere.
Søren Jespersen forklarer, at overfartstiden med færgerne, der normalt har en servicefart på mere end 35 knob, er sat til tre timer.
”I princippet kunne vi jo sejle langt hurtigere over, men de tre timer er sat dels ud fra et brændstoføkonomisk regnestykke, og dels ud fra, at vores produkt skal ligne det, kunderne kommer fra. Altså en tre timers overfart, som på ruten mellem Aarhus og Kalundborg,” siger Søren Jespersen.
Han ønsker ikke at oplyse belægningsgraden eller det præcise antal transporterede lastbiler efter de første par ugers drift. Men han betegner lastbilsruten som en succes, og oplyser, at der er lidt større belægning på 22-afgangen fra Aarhus end på 02-afgangen fra Sjælland. Indtil videre anvender Mols-Linien kun en af de to færger om natten, men Søren Jespersen vil ikke afvise, at også den anden store 112 meter InCat kan indsættes, hvis efterspørgslen kan retfærdiggøre det.
Mols-Linien tager i øjeblikket 1.800 kr. for en enkelt billet for et vogntog på op til 19 meters længde på natafgangen. En forvogn på max 12 meter kan blive sejlet over Kattegat for 1.196 kr. Det lidt usædvanlige tonnagevalg til en lastbilsrute, en aluminiums højhastighedsfærge, udelukker enhver form for transport af farligt gods.
CEO i Mols-Linien Søren Jespersen forklarer, at dette er muligt inden for de gældende regler på området ved bl.a. at ændre på sikkerhedsprocedurer og vagtrundering under overfarten. Dermed kan chaufførerne nu få tre timers reel hvile undervejs på Mols-Liniens nye lastbilsrute over Kattegat, der startede for to uger siden efter lukningen af FRS Group’s ro/pax-rute mellem Aarhus og Kalundborg.
Den nye rute med afgang fra Aarhus kl. 22.00 og fra Sjællands Odden kl. 02.00 har per afgang en kapacitet på op til 60 selvkørende lastbiler på maksimalt 40 ton stykket. Mols-Linien anvender en af deres to nye 112 meter lange og 1.450 ton dødvægt store InCat-katamaraner, der har tilstrækkelig frihøjde på hoveddækket til lastvogne på op til 4,6 meters højde. Samtidigt har de to nye færger også reeferplugs tilgængelig for køletrailere.
Søren Jespersen forklarer, at overfartstiden med færgerne, der normalt har en servicefart på mere end 35 knob, er sat til tre timer.
”I princippet kunne vi jo sejle langt hurtigere over, men de tre timer er sat dels ud fra et brændstoføkonomisk regnestykke, og dels ud fra, at vores produkt skal ligne det, kunderne kommer fra. Altså en tre timers overfart, som på ruten mellem Aarhus og Kalundborg,” siger Søren Jespersen.
Han ønsker ikke at oplyse belægningsgraden eller det præcise antal transporterede lastbiler efter de første par ugers drift. Men han betegner lastbilsruten som en succes, og oplyser, at der er lidt større belægning på 22-afgangen fra Aarhus end på 02-afgangen fra Sjælland. Indtil videre anvender Mols-Linien kun en af de to færger om natten, men Søren Jespersen vil ikke afvise, at også den anden store 112 meter InCat kan indsættes, hvis efterspørgslen kan retfærdiggøre det.
Mols-Linien tager i øjeblikket 1.800 kr. for en enkelt billet for et vogntog på op til 19 meters længde på natafgangen. En forvogn på max 12 meter kan blive sejlet over Kattegat for 1.196 kr. Det lidt usædvanlige tonnagevalg til en lastbilsrute, en aluminiums højhastighedsfærge, udelukker enhver form for transport af farligt gods.
Læs også: