23948sdkhjf

13 nordiske havne skal danne fællesskab

Aarhus og København Havn er blandt de nordiske havne med særlige internationale udfordringer.
De nordiske havne skal i højere grad tale med én stemme, f.eks. i forhold til bedre konkurrenceregler. De 13 største, nordiske havne, heriblandt havnene i Aarhus og i København, skal danne et fælles forum for at klare sig bedre i den internationale konkurrence. De nordiske havneforeninger er enige om at styrke de større nordiske havnes muligheder for at udvikle deres forretning yderligere. De nordiske organisationer vil arbejde for, at EU ikke stiller unødige hindringer i vejen for havnenes forretningsudvikling.  
 
Organisationerne ønsker også, at Norden kan fremlægges som ét referencemarked, når de nordiske havne er ude og markedsføre sig internationalt. 
 
Det var de vigtigste resultater af de nyligt afviklede Nordiske Havnemøde.
 
”Aarhus og København er blandt de nordiske havne med særlige udfordringer på det internationale marked,” siger sekretariatschef i danske Havne Tom Elmer Christensen.
 
"Vi skal stå endnu mere sammen, særlig i forhold til EU og indsatsen i ESPO, havnenes europæiske organisation. Vi skal tale med én stemme, hvor det er muligt. Og EU's havnepakke er et godt sted at fokusere vores kræfter. Vi planlægger at lægge vores kræfter i tre til fire områder, hvor vi ønsker at påvirke maksimalt i ESPO-regi og over for EU,” siger Tom Elmer Christensen.
 
De nordiske havne har ikke overraskende en fælles tilgang til mange havnerelaterede områder. Derfor er der stor enighed blandt lederne af de nordiske havneorganisationer. 
 
I første omgang gælder den fælles indsats områder, der belaster søtransporten i forhold til transport på vej og bane. Områder som maritim sikring, de kommende svovlkrav og forældede administrative regler. Også EU-Kommissionens arbejde med regler for havnedrift er vigtig.  
 
Endelig nød de nordiske havneorganisationer godt af indbyrdes erfaringsudveksling. De norske havne har netop modtaget 28 mia. kr., og de svenske havne har modtaget 8 mia. kr. Midlerne skal bruges til at flytte transport fra land til sø. Hvordan midlerne skal fordeles var derfor oplagt at drøfte blandt nordiske kolleger. 
På mødet deltog Isabelle Ryckbost, Secretary Generel for ESPO, Executive Director Annaleena Mäkilä fra Finnish Port Association, Direktør Arnt-Einar Litsheim fra Norsk Havneforening, Branchechef Mikael Castanius fra Sveriges Hamnar, Sekretariatschef Tom Elmer Christensen fra Danske Havne. 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078