23948sdkhjf

EU støtter Scandlines med 48 mio. kr.

Scandlines miljø-initiativer får penge fra TEN-T midlerne

Scandlines vil fremover reducere sin CO2-udledning fra færgerne på Rødby-Puttgarden-ruten betydeligt. Og det initiativ anerkender EU nu med en tildeling på lidt over 48 millioner kroner til projektet ”Sustainable Traffic Machines – On the way to greener shipping”.

 
Pengene kommer fra Europa Kommissionens TEN-T, Trans-European Transport Network Executive Agency og skal bruges på et pilotprojekt på færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein, der begge sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten. Pilotprojektet kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift. Ved at udstyre færgen med batteripakker – et såkaldt Energy Storage System – og samkøre disse med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest effektive lastområde. Når færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken.
 
Når der er brug for mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet. På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning. Hybridsystemet optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx og NOx betydeligt. Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere (scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1 procent til 0,1 procent.
 
Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.Energy Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret sin scrubber. Scandlines er det første rederi i verden, som gør brug af et hybridsystem om bord i denne skala. Hos Scandlines glæder man sig over EU’s opbakning til projektet, som i øvrigt er udvidet til også at omfatte færgerne Prins Richard og Deutschland.
 
CEO hos Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, siger: ”Det er vores mål at sejle grønnere på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores arbejde med denne tildeling.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08