EU støtter Scandlines med 48 mio. kr.
Scandlines miljø-initiativer får penge fra TEN-T midlerne
Scandlines vil fremover reducere sin CO2-udledning fra færgerne på Rødby-Puttgarden-ruten betydeligt. Og det initiativ anerkender EU nu med en tildeling på lidt over 48 millioner kroner til projektet ”Sustainable Traffic Machines – On the way to greener shipping”.
Pengene kommer fra Europa Kommissionens TEN-T,
Trans-European Transport Network Executive Agency og skal bruges på et
pilotprojekt på færgerne Prinsesse Benedikte og Schleswig-Holstein, der begge
sejler på Rødby-Puttgarden-overfarten. Pilotprojektet
kombinerer traditionel dieselelektrisk drift med batteridrift. Ved at udstyre
færgen med batteripakker – et såkaldt Energy Storage System – og samkøre disse
med en dieselgenerator opnås kontinuerlig drift af dieselmaskinen i dens mest
effektive lastområde. Når
færgen ligger i havn eller sejler langsomt, producerer dieselgeneratoren
overskydende energi, der nu kan lagres i batteripakken.
Når der er brug for
mere energi, end en dieselgenerator kan levere, tappes der energi fra systemet.
På den måde opnår man, at dieselmotoren altid arbejder ved optimal belastning. Hybridsystemet
optimerer effekten af skibsmotorerne og reducerer dermed udledning af CO2, SOx
og NOx betydeligt. Samtidigt ønsker Scandlines at installere røggasrensere
(scrubbers) på færgerne for at reducere udledning af SOx fra de nuværende 1
procent til 0,1 procent.
Effektiviseringen af dieselgeneratordriften muliggør
en væsentligt mindre kapacitet af røggasrenseren.Energy
Storage System er nu monteret og taget i brug på M/F Prinsesse Benedikte, som
den første af de fire færger på overfarten Rødby-Puttgarden, og M/F
Schleswig-Holstein har ved et nyligt overstået værftsophold fået installeret
sin scrubber. Scandlines
er det første rederi i verden, som gør brug af et hybridsystem om bord i denne
skala. Hos
Scandlines glæder man sig over EU’s opbakning til projektet, som i øvrigt er
udvidet til også at omfatte færgerne Prins Richard og Deutschland.
CEO hos
Scandlines, Søren Poulsgaard Jensen, siger: ”Det er vores mål at sejle grønnere
på strækningen mellem Rødby og Puttgarden. Af samme grund har vi valgt at
afsætte et trecifret millionbeløb til bæredygtige teknologier på ruten. Vi ser
det som en blåstempling af vores indsats, at EU nu vælger at støtte vores
arbejde med denne tildeling.