23948sdkhjf

Danske Havne: Havne skal have rimelige konkurrencebetingelser

Havnene skal være tilgængelige. Havnene skal være konkurrencedygtige. Så vælger transportører havne og skibstransport, mener Danske havnes formand Uffe Steiner Jensen.
Danske havne investerer i havneanlæg, vedligeholder havne og vandveje, udbygger og udvikler. Men havne skal også have konkurrencedygtige vilkår at virke under. Rammerne skal være på plads.
 
Det skriver formanden for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen, i sin seneste leder.
 
”Udkast til ny lodslov er et eksempel på, at det ikke altid er tilfældet. Hvis forslaget bliver vedtaget, vil 75 ud af 85 havne fremover kun få lods i dele af døgnet,” skriver han.
 
”Lodsbetjeningen bliver ikke tilbudt skibene, når det passer i deres fartplan, men når det passer lodsen. Dermed er havnen ikke tilgængelig på rimelige vilkår. Den enkelte havn mister konkurrenceevne. Staten fastsætter lodspligten. Samtidig er der rederier og skibe, der af hensyn til sejlads- og miljøsikkerhed ønsker lods om bord. Det kan ikke være i samfundets interesse, at det bliver for besværligt og for dyrt. Så fravælger transportører skibe og havne. Derfor mener Danske Havne, at der skal fokuseres mere på effektiviseringer og nye muligheder, så lodsordningerne kan moderniseres og klare konkurrencen. Så havne kan være tilgængelige og konkurrencedygtige,” skriver han videre.
 
Udkast til ny stormflodslov er et andet eksempel på, at det kan være svært at drive havn. Havne ligger udsat, og flere havne er blevet hårdt mærket af den seneste stormflod. Ved stormflod dækker den normale forsikring ikke. Men for havne dækker stormflodsordningen heller ikke. Det betyder, at der kun er havnen og dermed havnens kunder til at betale for skaderne. Det gør det svært at udvikle havnen. Derfor mener Danske Havne, at stormflodsordningen skal udstrækkes til også at gælde havne.

Kilde: Danske Havne

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078