Scandlines indgår købsaftale på Stralsund-færger
Senere i denne uge sætter Scandlines og boet efter P + S Werften underskrifter på købsaftale på de to færger Berlin og Copenhagen.
Scandlines og boet efter konkursramte P + S Werften i Stralsund indgik fredag en aftale, hvor Scandlines’ datterselskab Scandferries Chartering A/S køber de to halvfærdige færger Berlin og Copenhagen, der i mere end halvanden år har ligget ved værftets udrustningskaj, skriver det tyske medie NDR.
Prisen, de to parter er landet på, angives til 31,6 mio. EUR for de to færger. Det er kun omkring en sjettedel af færgernes oprindelige kontraktpris, men inden de to færger reelt bliver anvendelige på Scandlines’ rute mellem Gedser og Rostock, forventes den samlede investering at løbe op i et beløb svarende til færgernes oprindelige pris, har Scandlines tidligere oplyst til Søfart.
Ud over Scandlines skulle den russisk ejede værftsgruppe Nordic Yard angiveligt også have indgivet i bud på færgerne samt værftets faciliteter en bloc.
Ifølge NDR ventes den endelig købskontrakt at blive underskrevet i starten af denne uge.
Scandlines kontraherede i marts 2010 de to færger hos Stralsund-værftet, men trak sig fra kontrakten knapt to et halvt år senere, da de halvfærdige færger ikke levede op til kontraktspecifikationerne. Senere besluttede Scandlines sig i stedet for at placere en ny ordre hos STX Finland, men ordren er aldrig blevet andet en et letter of intent, da værftet i Finland ikke har kunne skaffe de nødvendige bankgarantier.
Ifølge flere tyske medier er værfter i Hamborg og i Bremerhaven blevet nævnt som de mest sandsynlige til at færdiggøre/ombygge de to færger. Bl.a. har færgerne en langt lavere dødvægtskapacitet end de oprindelig var projekteret med, hvilket var den primære årsag til, at Scandlines valgte at trække sig fra kontrakten.
Læs også:
Prisen, de to parter er landet på, angives til 31,6 mio. EUR for de to færger. Det er kun omkring en sjettedel af færgernes oprindelige kontraktpris, men inden de to færger reelt bliver anvendelige på Scandlines’ rute mellem Gedser og Rostock, forventes den samlede investering at løbe op i et beløb svarende til færgernes oprindelige pris, har Scandlines tidligere oplyst til Søfart.
Ud over Scandlines skulle den russisk ejede værftsgruppe Nordic Yard angiveligt også have indgivet i bud på færgerne samt værftets faciliteter en bloc.
Ifølge NDR ventes den endelig købskontrakt at blive underskrevet i starten af denne uge.
Scandlines kontraherede i marts 2010 de to færger hos Stralsund-værftet, men trak sig fra kontrakten knapt to et halvt år senere, da de halvfærdige færger ikke levede op til kontraktspecifikationerne. Senere besluttede Scandlines sig i stedet for at placere en ny ordre hos STX Finland, men ordren er aldrig blevet andet en et letter of intent, da værftet i Finland ikke har kunne skaffe de nødvendige bankgarantier.
Ifølge flere tyske medier er værfter i Hamborg og i Bremerhaven blevet nævnt som de mest sandsynlige til at færdiggøre/ombygge de to færger. Bl.a. har færgerne en langt lavere dødvægtskapacitet end de oprindelig var projekteret med, hvilket var den primære årsag til, at Scandlines valgte at trække sig fra kontrakten.
Læs også: