Europa Parlamentet lod muligheden for klimaforbedring passere
Rederiforeningen: Parlamentarikerne valgte desværre ikke den ambitiøse linje.
Europa Parlamentets Miljøudvalg har i sidste uge stemt om det såkaldte MRV-forslag, der kunne have sikret en reel og praktisk nedbringelse af CO2-udledning fra skibsfarten ved at etablere et system for overvågning, kontrol og rapportering af søfartens CO2-udledning.
Afstemningen i Miljøudvalget var den foreløbige kulmination på en længere proces i EU, hvor man har arbejdet på at udvikle den rigtige måde at begrænse CO2-udledning mest muligt under hensyntagen til skibsfartens vilkår.
”Man har fra Miljøudvalgets side valgt at tage transportarbejdet – altså mængden af gods, der fragtes – ud af rapporteringskravet og udelukkende fokusere på skibenes brændstofforbrug samt distancen, de sejler. Den model siger intet om udviklingen i energieffektivitet, og man giver heller ikke rederierne mulighed for aktivt at bruge disse data som et energioptimerende værktøj. Det er et overraskende resultat, idet Miljøudvalget normalt har en meget ambitiøs, grøn dagsorden,” siger Maria Bruun Skipper, chefkonsulent i Rederiforeningen.
Miljøudvalget valgte desuden at udvide rapporteringskravet til at gælde for skibe helt ned til 400 BT mod de 5000 BT, som Kommissionen har foreslået. Med 5000 BT dækker man 90 % af CO2-udledningen, og den lavere tærskel pålægger mange små rederier en administrativ byrde uden væsentlig miljøgevinst. Herudover har Parlamentet valgt at indføre rapporteringskrav af NOx, hvilket ikke giver mening i forhold til MRV-forslagets mål og kun kan gøres præcist med installation af måleudstyr.
Rederiforeningen har hidtil set MRV-forslaget i EU som et første skridt mod en samlet global løsning i den internationale maritime FN-organisation, IMO. Men med Parlamentets fundamentale ændringer af forslaget bevæger EU sig nu væk fra en mulig global løsning.
”Alt i alt betyder resultatet af Miljøudvalgets afstemning, at hele pakken er udskudt. Det er ærgerligt for klimaet og for rederierne, der tørster efter klarhed om hvilke regler, de skal drive deres virksomheder efter. Samtidig giver det kun mening at rapportere om brændstofforbrug og distance, hvis man også medregner, hvor meget gods der er fragtet. Kun sådan kan erhvervet vise resultaterne af teknisk og operativ optimering,” siger sekretariatschef i Rederiforeningen Bruxelles-kontor, Simon C. Bergulf. Han kalder det endvidere ærgerligt, at et ambitiøst klimaforslag nu er blevet udvandet.
”Og for at føje spot til skade, har miljøudvalget placeret sig selv i en umulig forhandlingssituation overfor rådet, når de to parter skal drøfte, hvordan man kan blive enige om en aftale i de kommende måneder,” tilføjer Simon C. Bergulf.
Rederiforeningen vil fortsat arbejde på at sikre, at EU’s medlemslande fastholder en ambitiøs klima-miljø-dagsorden både i EU og IMO.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Afstemningen i Miljøudvalget var den foreløbige kulmination på en længere proces i EU, hvor man har arbejdet på at udvikle den rigtige måde at begrænse CO2-udledning mest muligt under hensyntagen til skibsfartens vilkår.
”Man har fra Miljøudvalgets side valgt at tage transportarbejdet – altså mængden af gods, der fragtes – ud af rapporteringskravet og udelukkende fokusere på skibenes brændstofforbrug samt distancen, de sejler. Den model siger intet om udviklingen i energieffektivitet, og man giver heller ikke rederierne mulighed for aktivt at bruge disse data som et energioptimerende værktøj. Det er et overraskende resultat, idet Miljøudvalget normalt har en meget ambitiøs, grøn dagsorden,” siger Maria Bruun Skipper, chefkonsulent i Rederiforeningen.
Miljøudvalget valgte desuden at udvide rapporteringskravet til at gælde for skibe helt ned til 400 BT mod de 5000 BT, som Kommissionen har foreslået. Med 5000 BT dækker man 90 % af CO2-udledningen, og den lavere tærskel pålægger mange små rederier en administrativ byrde uden væsentlig miljøgevinst. Herudover har Parlamentet valgt at indføre rapporteringskrav af NOx, hvilket ikke giver mening i forhold til MRV-forslagets mål og kun kan gøres præcist med installation af måleudstyr.
Rederiforeningen har hidtil set MRV-forslaget i EU som et første skridt mod en samlet global løsning i den internationale maritime FN-organisation, IMO. Men med Parlamentets fundamentale ændringer af forslaget bevæger EU sig nu væk fra en mulig global løsning.
”Alt i alt betyder resultatet af Miljøudvalgets afstemning, at hele pakken er udskudt. Det er ærgerligt for klimaet og for rederierne, der tørster efter klarhed om hvilke regler, de skal drive deres virksomheder efter. Samtidig giver det kun mening at rapportere om brændstofforbrug og distance, hvis man også medregner, hvor meget gods der er fragtet. Kun sådan kan erhvervet vise resultaterne af teknisk og operativ optimering,” siger sekretariatschef i Rederiforeningen Bruxelles-kontor, Simon C. Bergulf. Han kalder det endvidere ærgerligt, at et ambitiøst klimaforslag nu er blevet udvandet.
”Og for at føje spot til skade, har miljøudvalget placeret sig selv i en umulig forhandlingssituation overfor rådet, når de to parter skal drøfte, hvordan man kan blive enige om en aftale i de kommende måneder,” tilføjer Simon C. Bergulf.
Rederiforeningen vil fortsat arbejde på at sikre, at EU’s medlemslande fastholder en ambitiøs klima-miljø-dagsorden både i EU og IMO.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Læs også: