2013 var et forandringens år for J. Lauritzen
JL-gruppen kan se tilbage på et utilfredsstillende år, hvor radikale tiltag måtte sættes i værk. Ikke mindst frasalg af shuttletank-aktiviteterne og ti produkttankskibe til Hafnia Tankers.
“2013 var endnu et vanskeligt år for J. Lauritzen (JL) og resultatet er ud fra enhver betragtning utilfredsstillende. De betydelige tiltag og forandringer, der blev iværksat i løbet af året vil, når de er fuldt implementerede resultere i et nyt JL meget forskelligt fra det nuværende JL og stærkere positioneret for fremtiden,” udtaler adm. direktør Jan Kastrup-Nielsen.
JL’s resultat var 284,6 mio. USD mod 349,7 mio. USD i 2012. Resultatet blev som forventet siden midten af 2013, og er som sådan blevet analyseret, forstået og bearbejdet gennem de seneste seks måneder, oplyser rederikoncernen.
Resultat var i væsentlig grad påvirket af engangsposter med en nettoeffekt på 185 mio. USD. (i 2012: 254,4 mio. USD), bl.a. fordi Lauritzen Bulkers på ny blev ramt af en betydelig kontraktuel misligholdelse i segmentet for capesize tørlastskibe. Justeret for engangsposter var JL’s resultat 99,6 mio. USD sammenlignet med 95,4 mio. USD i 2012.
Flåden af ti helejede produkttankskibe blev solgt en bloc i oktober 2013 til Hafnia Tankers til en pris på 305 mio. USD, hvilket frigjorde likvider på 125 mio. USD.
Ydermere blev tre shuttletankskibe solgt med forventet levering i perioden 1. april 2014 til 15. maj 2014 til Knutsen NYK Offshore Tankers til en pris på 191 mio. USD, hvilket vil frigøre likvider på 65 mio. USD.
Det delejede Axis Offshore erklærede en option på bygning af endnu et hotel- og servicefartøj med levering i slutningen af 2015. J. Lauritzens ejerandel i Axis Offshore blev reduceret til 34 pct. (stemmeandel uændret 50 pct.). I stedet for at have 50 pct. ejerandel i et selskab med to hotel- og servicefartøjer ejer rederiet nu 34 pct. af et selskab med tre enheder.
I løbet af andet halvår 2014 tog Lauritzen Bulkers i alt 11 ECO design-nybygninger på længerevarende time-charter med levering i 2014-17 med optioner på såvel forlængelse som køb.
Ordrer på fire supramax ECO design-nybygninger med levering i 2016-17 indgået i starten af 2014.
Resultatet for 2014 forventes at blive betydeligt bedre end i 2013, dels som følge af forbedringer af markedet og tilbagelevering af dyr time-charter tonnage, men også som følge af, at der ikke påregnes yderligere tab ved salg af aktiver eller nedskrivninger som følge af værdiforringelsestest.
EBITDA fra forsættende aktiviteter forventes at blive i størrelsesordenen 55-75 mio. USD, en betydelig stigning i forhold til 8,9 mio. USD i 2013, primært som følge af markedsforbedringer i tørlast og tilbagelevering af dyre time-charter skibe.
Nettoresultatet fra fortsættende aktiviteter forventes at blive 20 mio. USD – 40 mio. USD, en væsentlig forbedring sammenlignet med 236,5 mio. USD i 2013. Resultatet fra ophørte aktiviteter forventes at blive omkring 15 mio. USD inklusiv gevinst fra salg af aktiver på 10 mio. USD.
Kilde: J. Lauritzen
Læs også:
JL’s resultat var 284,6 mio. USD mod 349,7 mio. USD i 2012. Resultatet blev som forventet siden midten af 2013, og er som sådan blevet analyseret, forstået og bearbejdet gennem de seneste seks måneder, oplyser rederikoncernen.
Resultat var i væsentlig grad påvirket af engangsposter med en nettoeffekt på 185 mio. USD. (i 2012: 254,4 mio. USD), bl.a. fordi Lauritzen Bulkers på ny blev ramt af en betydelig kontraktuel misligholdelse i segmentet for capesize tørlastskibe. Justeret for engangsposter var JL’s resultat 99,6 mio. USD sammenlignet med 95,4 mio. USD i 2012.
Flåden af ti helejede produkttankskibe blev solgt en bloc i oktober 2013 til Hafnia Tankers til en pris på 305 mio. USD, hvilket frigjorde likvider på 125 mio. USD.
Ydermere blev tre shuttletankskibe solgt med forventet levering i perioden 1. april 2014 til 15. maj 2014 til Knutsen NYK Offshore Tankers til en pris på 191 mio. USD, hvilket vil frigøre likvider på 65 mio. USD.
Det delejede Axis Offshore erklærede en option på bygning af endnu et hotel- og servicefartøj med levering i slutningen af 2015. J. Lauritzens ejerandel i Axis Offshore blev reduceret til 34 pct. (stemmeandel uændret 50 pct.). I stedet for at have 50 pct. ejerandel i et selskab med to hotel- og servicefartøjer ejer rederiet nu 34 pct. af et selskab med tre enheder.
I løbet af andet halvår 2014 tog Lauritzen Bulkers i alt 11 ECO design-nybygninger på længerevarende time-charter med levering i 2014-17 med optioner på såvel forlængelse som køb.
Ordrer på fire supramax ECO design-nybygninger med levering i 2016-17 indgået i starten af 2014.
Resultatet for 2014 forventes at blive betydeligt bedre end i 2013, dels som følge af forbedringer af markedet og tilbagelevering af dyr time-charter tonnage, men også som følge af, at der ikke påregnes yderligere tab ved salg af aktiver eller nedskrivninger som følge af værdiforringelsestest.
EBITDA fra forsættende aktiviteter forventes at blive i størrelsesordenen 55-75 mio. USD, en betydelig stigning i forhold til 8,9 mio. USD i 2013, primært som følge af markedsforbedringer i tørlast og tilbagelevering af dyre time-charter skibe.
Nettoresultatet fra fortsættende aktiviteter forventes at blive 20 mio. USD – 40 mio. USD, en væsentlig forbedring sammenlignet med 236,5 mio. USD i 2013. Resultatet fra ophørte aktiviteter forventes at blive omkring 15 mio. USD inklusiv gevinst fra salg af aktiver på 10 mio. USD.
Kilde: J. Lauritzen
Læs også: