Bangladesh-værft bygger endnu et passagerskib til Vesten
Western Marine Shipyard fejrede forleden køllægningen af endnu et passagerskib til en vestlig kunde. Også denne gang er der dansk involvering.
Western Marine Shipyard i Bangladesh, der byggede Hundested – Rørvig Færgefarts nye færge Isefjord, fortsætter med at bygge passagerskibe til den vestlige verden. Det er endnu usædvanligt at se SOLAS-skibe til rederier i Vesten fra værfter i tredjeverdenslande, men det bangladeshiske værft i Chittagong fejrede forleden køllægningen af et passagerskib til den newzealandske stat.
Det drejer sig om en 500 bt. stor nybygning med kapacitet til 60 passagerer og 50 ton last, som skal besejle en rute mellem øen Tokelau, en selvstyrende enhed under den newzealandske stat, og Apia på Samoa. Ruten er på hele 270 sømil, så skibet bygges til en lang overfartstid på omkring et døgn.
Ligesom med Hundested – Rørvig Færgefarts nybygning fra Western Marine Shipyard, der dels var designet af Jørgen Petersen A/S og dels bygget under tilsyn af Erria Consulting, har det aktuelle passagerskib også dansk involvering. Det er således skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen, som har forestået skroglinje optimering (CFD), støj- og vibrationsberegninger, HVAC (ventilation og air con) samt EEDI-beregning (IMOs Energy Efficiency Design Index).
Western Marine Shipyard oplyser, at ordren repræsenterer en værdi på 6,6 mio. USD, og at værftet skal levere nybygningen i december i år. Knud E. Hansen fik designordren af den newzealandske stat oktober sidste år.
Læs også:
Det drejer sig om en 500 bt. stor nybygning med kapacitet til 60 passagerer og 50 ton last, som skal besejle en rute mellem øen Tokelau, en selvstyrende enhed under den newzealandske stat, og Apia på Samoa. Ruten er på hele 270 sømil, så skibet bygges til en lang overfartstid på omkring et døgn.
Ligesom med Hundested – Rørvig Færgefarts nybygning fra Western Marine Shipyard, der dels var designet af Jørgen Petersen A/S og dels bygget under tilsyn af Erria Consulting, har det aktuelle passagerskib også dansk involvering. Det er således skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen, som har forestået skroglinje optimering (CFD), støj- og vibrationsberegninger, HVAC (ventilation og air con) samt EEDI-beregning (IMOs Energy Efficiency Design Index).
Western Marine Shipyard oplyser, at ordren repræsenterer en værdi på 6,6 mio. USD, og at værftet skal levere nybygningen i december i år. Knud E. Hansen fik designordren af den newzealandske stat oktober sidste år.
Læs også: