Rederiet Høj klar med gennemrenoveret entreprenørfartøj
BG Stone 1, der forliste i 2012, er nu fuldstændigt gennemrenoveret og klar som Camilla Høj til at udvide Rederiet Højs kapacitet.
Rederiet Høj A/S kunne sidste lørdag hente Camilla Høj, rederiets hidtil største enhed i den seks skibe store flåde af entreprenørfartøjer, hos Thyborøn-værftet Kynde & Toft. Her har den tidligere BG Stone 1, der forliste i oktober 2012 i farvandet ud for Nordfyn, gennemgået en fuldstændig ombygning, som bortset fra skroget reelt gør Camilla Høj til et nyt skib.
Kynde & Toft, som i maritim sammenhæng primært arbejder inden for erhvervsfiskeriet, har fået lavet stålarbejdet, indbefattende det nye dækshus og kommandobro til Camilla Høj, hos en underleverandør i Polen. Dermed er det alene udrustning og aptering af skibet, der er foretaget i Thyborøn. Men denne entreprise omfattede så også alt udstyr fra maskinrum og opefter. Heriblandt ny hovedmotor, to nye hjælpemotorer og en separat motor til de tre hydrauliske støtteben, som BG Stone 1 oprindeligt ikke var udrustet med.
Endelig har Rederiet Høj investeret i en ny 95 tons gravemaskine til det gennemrenoverede skib, som har en lastekapacitet på 355 kubikmeter. Det er Valling Ship Survey i Svendborg, der har forestået ingeniørarbejdet på vegne af rederiet.
Ifølge Søren Høj, direktør i Rederiet Høj, har idriftsættelsen af Camilla Høj betydet ansættelse af otte nye medarbejdere i rederiet. Camilla Høj er siden leveringen i lørdags blevet testet og indkørt i Horsens Fjord. Rederiet Høj købte den hævede BG Stone 1 fra selskabet BG Stone A/S i januar 2013.
Kynde & Toft, som i maritim sammenhæng primært arbejder inden for erhvervsfiskeriet, har fået lavet stålarbejdet, indbefattende det nye dækshus og kommandobro til Camilla Høj, hos en underleverandør i Polen. Dermed er det alene udrustning og aptering af skibet, der er foretaget i Thyborøn. Men denne entreprise omfattede så også alt udstyr fra maskinrum og opefter. Heriblandt ny hovedmotor, to nye hjælpemotorer og en separat motor til de tre hydrauliske støtteben, som BG Stone 1 oprindeligt ikke var udrustet med.
Endelig har Rederiet Høj investeret i en ny 95 tons gravemaskine til det gennemrenoverede skib, som har en lastekapacitet på 355 kubikmeter. Det er Valling Ship Survey i Svendborg, der har forestået ingeniørarbejdet på vegne af rederiet.
Ifølge Søren Høj, direktør i Rederiet Høj, har idriftsættelsen af Camilla Høj betydet ansættelse af otte nye medarbejdere i rederiet. Camilla Høj er siden leveringen i lørdags blevet testet og indkørt i Horsens Fjord. Rederiet Høj købte den hævede BG Stone 1 fra selskabet BG Stone A/S i januar 2013.
Læs også: