Lindø-ro/ro ombygges til US Navy
Maersk Line Ltd. ombygger ro/ro-skibet Cragside til Maritime Support Vessel til brug for amerikanske specialstyrker og helikoptere.
Ro/ro-skibet Cragside, der er et af de otte ro/ro-skibe, som Odense Staalskibsværft byggede i årene op til lukningen i 2012, er på vej til en ny militær rolle i US Navy.
Det 3.600 lanemeter store skib skal ifølge flere amerikanske medier ombygges til et såkaldt ”Maritime Support Vessel”. Det skulle bl.a. betyde, at skibet udstyres og ombygges til at kunne agere søværts base for dels specialstyrker og dels en række af de helikoptertyper, den amerikanske hær og flåde anvender.
Cragside blev formelt overtaget af A. P. Møller – Mærsks engelske selskab i foråret 2011, efter det nybyggede skib gennem længere tid havde ligget oplagt i Korsør. I de følgende år var skibet afsat på flere forskellige t/c-aftaler, bl.a. til DFDS og Grimaldi, inden det i december sidste år blev flyttet til A. P. Møller – Mærsks amerikanske selskab Maersk Line Ltd.
Maersk Line Ltd. har gennem flere år enten opereret tonnage – eller stillet tonnage til rådighed for US Navy’s Military Sealift Command. Og det er da også netop Military Sealift Command, der rapporteres at have indgået en 73 mio. USD stor kontrakt med Maersk Line Ltd. om ombygning og charter af Cragside med optioner på op til fire års anvendelse. Løftes disse udgør aftalen en værdi på 143 mio. USD.
Et af de værfter, der nævnes som kandidat til ombygningen, som skal være gennemført i november i år, er BEA Systems Ship Repair i Alabama.
FAKTA - Hvor er de otte Lindø-ro/ro’er i dag:
Det 3.600 lanemeter store skib skal ifølge flere amerikanske medier ombygges til et såkaldt ”Maritime Support Vessel”. Det skulle bl.a. betyde, at skibet udstyres og ombygges til at kunne agere søværts base for dels specialstyrker og dels en række af de helikoptertyper, den amerikanske hær og flåde anvender.
Cragside blev formelt overtaget af A. P. Møller – Mærsks engelske selskab i foråret 2011, efter det nybyggede skib gennem længere tid havde ligget oplagt i Korsør. I de følgende år var skibet afsat på flere forskellige t/c-aftaler, bl.a. til DFDS og Grimaldi, inden det i december sidste år blev flyttet til A. P. Møller – Mærsks amerikanske selskab Maersk Line Ltd.
Maersk Line Ltd. har gennem flere år enten opereret tonnage – eller stillet tonnage til rådighed for US Navy’s Military Sealift Command. Og det er da også netop Military Sealift Command, der rapporteres at have indgået en 73 mio. USD stor kontrakt med Maersk Line Ltd. om ombygning og charter af Cragside med optioner på op til fire års anvendelse. Løftes disse udgør aftalen en værdi på 143 mio. USD.
Et af de værfter, der nævnes som kandidat til ombygningen, som skal være gennemført i november i år, er BEA Systems Ship Repair i Alabama.
FAKTA - Hvor er de otte Lindø-ro/ro’er i dag:
- #217 Maas Viking: I dag Hatche, ejet af Cobelfret, opereres pt. i Adriaterhavet/Sortehavet
- #218 Humber Viking: I dag Eurocargo Siclia, ejet af Grimaldi Group, opereres pt. i Adriaterhavet/Middelhavet
- #219 Wessex: I dag Qezban, ejet af Cobelfret, opereres pt. i Adriaterhavet/Sortehavet
- #220 Strait of Messina: Ejet af Pacific Basin under samme navn, opereres pt. i Middelhavet
- #221 Mercia: I dag Paqize, ejet af Cobelfret, opereres pt. i Adriaterhavet/Sortehavet
- #222 Cragside: Ejet af Maersk Line Ltd. under samme navn, befinder sig pt. i Mobile, USA
- #233 Strait of Magellan: I dag Eurocargo Catania, ejet af Grimaldi Group, opereres pt. i Adriaterhavet/Middelhavet
- #234 Bering Strait: I dag Eurocargo Brindisi, ejet af Grimaldi Group, opereres pt. i Middelhavet