Søulykkesrapport om forliset af BG Stone 1
Praktisk tilpasningen med fokus på, hvor meget skibet kunne laste, endte med forlis, konkluderer Den Maritime Havarikommission.
Den Maritime Havarikommission har færdiggjort deres søulykkesrapport om forliset af ralsugeren BG Stone 1, der i 2012 krængede over i farvandet nord for Fyn.
Ud på eftermiddagen 20. oktober 2012, mens BG Stone 1 befandt sig på en position ud for Tørresø på Nordfyn, opstod der problemer med at betjene skibets ballastsystem, og kort efter begyndte skibet at krænge over. Efterhånden som skibets krængning blev større, tog skibet vand ind og forliste. Det lykkedes skibets besætning på fire mand at forlade skibet i en redningsflåde, inden skibet forliste.
”Havarikommissionen har fundet, at den overordnede forklaring på forliset skal findes i det forhold, at besætningens anvendelse af skibet bar præg af en daglig praktisk tilpasning til forholdene, hvor der var fokus på, hvor meget last skibet kunne laste. I det daglige havde denne proces overskygget det forhold, at marginalerne for skibets stabilitetsmæssige formåen blev mindre, indtil en uvant eller ukendt sammensætning af faktorer indtrådte med alvorlige følger,” er opsummeringen i rapporten omkring de ydre omstændigheder forud for forliset.
Læs Den Maritime Havarikommissions søulykkesrapport her
BG Stone 1 blev efterfølgende bjærget og slæbt til Fayard. Ingen af de fire ombordværende kom til skade under forliset. Siden er BG Stone 1 blevet købt af Rederiet Høj, der har foretaget en fuldstændig gennemrenovering af skibet, som i sidste uge blev indsat som Camilla Høj i rederiets flåde af entreprenørfartøjer.
Læs også:
Rederiet Høj klar med gennemrenoveret entreprenørfartøj
Læs også:
Rederiet Høj klar med gennemrenoveret entreprenørfartøj