Fokus i Aalborg på retrofit-forretning i Det Blå Danmark
Store muligheder for service- og underleverandør-klyngen parallelt med strømmen af nye skærpede miljøregler for skibsfarten.
”Selv om både udgifter og udfordringerne er store, får vi en fordel ved at være ”first movers”. Den største trussel ved de mange nye miljøkrav for den danske rederibranche er et scenarie, hvor reglerne ikke håndhæves af myndighederne. Så har kvalitetsskibsfarten et problem,” sagde chefkonsulent i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper på konferencen ”Maritime business opportunities within maritime emission and vessel optimitision”, arrangeret af MARCOD, Europas Maritime Udviklingscenter og Skibsteknisk Selskab.
Placeringen af konferencen, der var en del af Skibsteknisk Selskabs forårsprogram, i Aalborg frem for den vante ramme hos Ingeniørforeningen i København, er ikke tilfældig. Aalborg og resten af Jylland mod nord er i dag Danmarks maritime centrum i forhold til Det Blå Danmarks service- og underleverandørklynge.
Maria Bruun Skippers bekymring på vegne af rederibranchen i Det Blå Danmark blev understøttet af Head of Fleet Management Services hos Maersk Maritime Technology Thomas Eefsen. Ifølge ham vil en reder, der ikke følger den skærpede svovl-grænse fra årsskiftet i ECA-området i Nordeuropa, kunne opnå enorme, tvivlsomme, konkurrencefordele, hvis myndighederne ikke formår at håndhæve reglerne. En reder kan, alene på det sidste ben af en AFRAMAX-tankers rejse fra Nordsøen gennem Skagerrak, Kattegat og Østensøen til Primosk i Rusland, potentielt spare 150.000 USD ved at forblive på heavy fuel i stedet for at skifte til marine gasolie, kalkulerede han.
60 pct. af verdens handelsflåde er under 10 år gammel, og har derfor forventeligt 10 til 15 års kommerciel drift foran sig. Samtidigt står nye regler på miljøområdet for den internationale skibsfart nærmest i kø i de kommende 12 år. Derfor er der et enormt forretningspotentiale i forhold til retrofit af teknologi, der kan bringe redernes bundede kapital, som tonnage er, videre gennem den budgetterede livscyklus.
Læs også:
Placeringen af konferencen, der var en del af Skibsteknisk Selskabs forårsprogram, i Aalborg frem for den vante ramme hos Ingeniørforeningen i København, er ikke tilfældig. Aalborg og resten af Jylland mod nord er i dag Danmarks maritime centrum i forhold til Det Blå Danmarks service- og underleverandørklynge.
Maria Bruun Skippers bekymring på vegne af rederibranchen i Det Blå Danmark blev understøttet af Head of Fleet Management Services hos Maersk Maritime Technology Thomas Eefsen. Ifølge ham vil en reder, der ikke følger den skærpede svovl-grænse fra årsskiftet i ECA-området i Nordeuropa, kunne opnå enorme, tvivlsomme, konkurrencefordele, hvis myndighederne ikke formår at håndhæve reglerne. En reder kan, alene på det sidste ben af en AFRAMAX-tankers rejse fra Nordsøen gennem Skagerrak, Kattegat og Østensøen til Primosk i Rusland, potentielt spare 150.000 USD ved at forblive på heavy fuel i stedet for at skifte til marine gasolie, kalkulerede han.
60 pct. af verdens handelsflåde er under 10 år gammel, og har derfor forventeligt 10 til 15 års kommerciel drift foran sig. Samtidigt står nye regler på miljøområdet for den internationale skibsfart nærmest i kø i de kommende 12 år. Derfor er der et enormt forretningspotentiale i forhold til retrofit af teknologi, der kan bringe redernes bundede kapital, som tonnage er, videre gennem den budgetterede livscyklus.
Læs også: