Skæbnefællesskabet mellem to fregatter
Fregatten Jylland markerer Århundredets Festival med foredrag om to verdensberømte Fregatter.
1800tallet var det århundrede hvor 10 store flådemagter satte sig på Verdenshavene og med deres fregatter sikrede, at de store imperier kunne opbygge et verdensomspændende netværk af handelsruter over verdenshavene. USA var en af de nye aktører i denne eksklusive klub af flådemagter. I dag er det overraskende for de fleste, at Danmark indtil 1870 også var med i klubben.
Der eksisterer i dag på verdensplan mindre end en håndfuld at de største fregatter fra 1800tallet der var ca. 100 meter lange med omkring 50 kanoner.
USS Constitution, der i dag kan ses i Boston, var den første der blev bygget. Den var også det første skib i USA's flåde: US. Navy, og den betød fra århundredets begyndelse en revolution af konstruktionsmåden for store krigsskibe. Den forenede hurtighed, stor manøvredygtighed og massiv våbenstyrke. USS Constitution eksisterer stadig trods en omskiftelig tilværelse fordi den blev restaureret af staten som et led i Roosevelts 'New Deal' politik i 1930erne.
Fregatten Jylland blev påbegyndt præcis 60 år senere end Constitution, og den blev verdens sidste store fregat bygget af egetræ. Som Skandinaviens største og hurtigste skib var Fregatten Jylland Danmarks officielle bidrag til Verdensudstillingen i London i 1862. Også Fregatten Jylland fik en omtumlet skæbne, og blev første gang restaureret af staten i 1930erne i kølvandet på Staunings Kanslergadeforlig.
Begge fregatterne kom i krig på Atlanterhavet og begge skibene endte som ikoner på nationale dyder i de to nationer. Der tegner sig et skæbnefællesskab mellem de to skibe, som også omfatter deres rolle som symboler på det tryghedsbevarende samfund, der blev idealet i det 20. århundrede.
Kilde: Fregatten Jylland
Foredraget med Benno Blæsild finder sted i Fregatten Jyllands auditorium lørdag d. 15. marts klokken 14.00. Når man har betalt entre til Fregatten Jylland er foredraget gratis.
Der eksisterer i dag på verdensplan mindre end en håndfuld at de største fregatter fra 1800tallet der var ca. 100 meter lange med omkring 50 kanoner.
USS Constitution, der i dag kan ses i Boston, var den første der blev bygget. Den var også det første skib i USA's flåde: US. Navy, og den betød fra århundredets begyndelse en revolution af konstruktionsmåden for store krigsskibe. Den forenede hurtighed, stor manøvredygtighed og massiv våbenstyrke. USS Constitution eksisterer stadig trods en omskiftelig tilværelse fordi den blev restaureret af staten som et led i Roosevelts 'New Deal' politik i 1930erne.
Fregatten Jylland blev påbegyndt præcis 60 år senere end Constitution, og den blev verdens sidste store fregat bygget af egetræ. Som Skandinaviens største og hurtigste skib var Fregatten Jylland Danmarks officielle bidrag til Verdensudstillingen i London i 1862. Også Fregatten Jylland fik en omtumlet skæbne, og blev første gang restaureret af staten i 1930erne i kølvandet på Staunings Kanslergadeforlig.
Begge fregatterne kom i krig på Atlanterhavet og begge skibene endte som ikoner på nationale dyder i de to nationer. Der tegner sig et skæbnefællesskab mellem de to skibe, som også omfatter deres rolle som symboler på det tryghedsbevarende samfund, der blev idealet i det 20. århundrede.
Kilde: Fregatten Jylland
Foredraget med Benno Blæsild finder sted i Fregatten Jyllands auditorium lørdag d. 15. marts klokken 14.00. Når man har betalt entre til Fregatten Jylland er foredraget gratis.