Positiv respons på ny uddannelse
Danske rederier ser positivt på en ny efteruddannelse for skibsinspektører. Flere har savnet et struktureret uddannelsesforløb, der tager afsæt i hverdagens udfordringer.
Det giver rigtig god mening at udvikle en efteruddannelse målrettet skibsinspektører. Sådan lød konklusionen i den behovsanalyse, der i 2012 blev gennemført blandt rederier og skibsinspektører for at klarlægge behovet for en ny efteruddannelse for eksisterende og fremtidige skibsinspektører.
Samme holdning kom til udtryk onsdag den 12. marts, hvor Maskinmesterskolen København havde indbudt referencegruppen vedrørende skibsinspektøruddannelsen til et møde for at diskutere den nye uddannelse. Her tilkendegav flere af de deltagende repræsentanter fra danske rederier, at de var meget positive over for initiativet.
»Som situationen er i dag, uddanner vi selv vores skibsinspektører løbende. Men det vil være en klar fordel med en struktureret uddannelse, der tager højde for de konkrete behov, vi oplever i hverdagen. Og en dansk funderet skibsinspektøruddannelse vil give gode muligheder for erfaringsudveksling og opsamling af viden,« lød det fra Ivan Seistrup, Vice President i Maersk Supply Service.
Også Jeppe Mulvad Larsen, superintendent i Norden A/S, bakkede op om et struktureret uddannelsesforløb for skibsinspektører.
Ønsker mere end teknik
På mødet blev det det faglige indhold i uddannelsen sat til diskussion. Her kom det frem, at flere rederier ønsker, at efteruddannelsen også tager højde for behovet for god ledelse og samarbejdsevner.
Hans anbefaling er derfor, at uddannelsen også fokuserer på ledelse og samarbejde.
»Skibsinspektører har fået en ny rolle, der indebærer mere coaching og rådgivning. I Maersk er skibsinspektøren ansvarlig for besætningen, og det indebærer eksempelvis, at man er i stand til at rådgive kaptajnen og ledelsen ombord, eller at man ved, hvordan man gennemfører en god personalesamtale. Derfor er det oplagt, at en ny efteruddannelse også træner skibsinspektører i evnen til at samarbejde og få et team til at fungere, for det er vigtige egenskaber, som de i dag ikke tilegner sig på nogen uddannelse,« sagde Ivan Seistrup.
Lær at undgå fejl
Når modulerne i den kommende efteruddannelse for skibsinspektører skal udvikles, er det vigtigt, at uddannelsen ikke bliver for specialiseret. Der er behov for generalister – ikke specialister, var der bred enighed om i referencegruppen.
»Der er brug for at uddanne generalister, for specialisterne uddanner vi selv bagefter. Selvfølgelig skal den grundlæggende introduktion til regelsættet være på plads. Men med en ny efteruddannelse har vi muligheden for, at der bliver bygget noget praksisviden oven på. Derfor bør indholdet i uddannelsen relateres til hverdagens opgaver, og ’real life’ training skal tænkes ind, sagde Palle B. Jensen, Nautical Superindendent i Scanlines Danmark A/S.
Et andet forslag gik på, at uddannelsen også fokuserer på reparationer og ikke mindst årsagen til fejl.
»Når man finder en fejl på et skib, er det ikke nok blot at reparere. Alle kan i princippet rette en bule ud eller lukke et hul, men hvis man ikke afdækker, hvorfor skaden opstod, risikerer man, at problemet opstår igen. Derfor giver det god mening, hvis skibsinspektører på den nye uddannelse lærer metoder til at gå bag om fejlene,« sagde Jeppe Mulvad Larsen, som blev bakket op af Ivan Seistrup.
»Man har først løst en opgave, når man har fundet midlet til at undgå, at det sker igen. Vores kunder tillader ikke, at vi laver gentagne fejl, og derfor er det oplagt, at fremtidens skibsinspektører uddannes i at arbejde på en sådan måde, at man systematisk lærer af de fejl, der opstår, sagde Ivan Seistrup.