DNV GL vil optimere det optimerede
Build2Design, som DNV GL’s nye service hedder, skal hjælpe både redere og værfter med at fjerne variationer mellem ellers ens ECO-designede søsterskibe.
DNV GL vil med servicen Build2Design hjælpe værfter og redere med at identificere de relativt mange forskelle i performance, der har vist sig at være mellem søsterskibe i den sammen serie, bygget efter de såkaldte ECO-designs.
Der er i de seneste år sket store fremskridt i forhold til at designe og bygge mere energieffektive skibe. At værfter og skibsdesignere er nået langt kan dokumenteres med hjælp af CFD (Computational Fluid Dynamics) og traditionelle tanktests. Alligevel viser de seneste års erfaring med de nye ECO-designs, at der kan være store variationer mellem forskellige nybygninger af det samme design. Det skriver DNV GL i en pressemeddelelse.
”Vi har samlet data, der viser, at der er store variationer i bunkerforbruget mellem skibe bygget på nøjagtigt det samme design. Det har fået os til at udvikle en ny service, Build2Design, som skal sikre, at det aktuelle leverede skib nu også har en så god energieffektivitet, som designet lover,” forklarer Michael Aasland, Business Director for Bulk Carrier hos DNV GL. Han suppleres af Olav Rognebakke, Head of Hydrodynamics hos DNV GL:
”Build2Design er baseret på et solidt teoretisk grundlag kombineret med den seneste teknologi og anvender CFD-beregninger til at identificere de parametre, som har en indvirkning på bunkerforbruget, og effekten af hvert enkelt parametre,” uddyber han.
Under udviklingen af Build2Design har DNV GL foretaget sensitivitetsanalyser af over 20 parametre, der har indvirkning på bunkerforbruget.
Michael Aasland forklarer, at DNV GL har haft en cost/benefit-tilgang i udvælgelsen af de mest relevante parametre, så rederen får det størst mulige udbytte til mindst mulig gene for værftet.
”Et af de parametre vi har fokus på er den helt nøjagtige placering af slingrekølen, bare for at nævne ét eksempel. Avancerede CFD-analyser har vist, at skrogets vandmodstand kan reduceres med 0,5 pct. alene ved at finjustere dens placering og vinkel en anelse,” forklarer Michael Aasland.
Ifølge DNV GL har et pilotprojekt udført på et skib bygget efter Green Dolphin 38-designet vist, konservativt estimeret, at energieffektiviteten kan øges yderligere 2 pct., hvilket svarer til 80 ton bunkerolie om året, eller 50.000 USD årligt. Skalleret op til en Capesize bulk carrier vil det svare til 200 ton eller 120.000 USD om året.
DNV GL oplyser endvidere, at den nye service vil blive introduceret hen over foråret, både gennem pilotprojektet med det Green Dolphin 38-designede skib, og samtidigt også med det første rene kommercielle projekt, der tager udgangspunkt i en nybygning efter et Seahorse 35-design, kontraheret af Graig Shipping hos Jiangdong-værftet i Kina.
Kilde: DNV GL
Der er i de seneste år sket store fremskridt i forhold til at designe og bygge mere energieffektive skibe. At værfter og skibsdesignere er nået langt kan dokumenteres med hjælp af CFD (Computational Fluid Dynamics) og traditionelle tanktests. Alligevel viser de seneste års erfaring med de nye ECO-designs, at der kan være store variationer mellem forskellige nybygninger af det samme design. Det skriver DNV GL i en pressemeddelelse.
”Vi har samlet data, der viser, at der er store variationer i bunkerforbruget mellem skibe bygget på nøjagtigt det samme design. Det har fået os til at udvikle en ny service, Build2Design, som skal sikre, at det aktuelle leverede skib nu også har en så god energieffektivitet, som designet lover,” forklarer Michael Aasland, Business Director for Bulk Carrier hos DNV GL. Han suppleres af Olav Rognebakke, Head of Hydrodynamics hos DNV GL:
”Build2Design er baseret på et solidt teoretisk grundlag kombineret med den seneste teknologi og anvender CFD-beregninger til at identificere de parametre, som har en indvirkning på bunkerforbruget, og effekten af hvert enkelt parametre,” uddyber han.
Under udviklingen af Build2Design har DNV GL foretaget sensitivitetsanalyser af over 20 parametre, der har indvirkning på bunkerforbruget.
Michael Aasland forklarer, at DNV GL har haft en cost/benefit-tilgang i udvælgelsen af de mest relevante parametre, så rederen får det størst mulige udbytte til mindst mulig gene for værftet.
”Et af de parametre vi har fokus på er den helt nøjagtige placering af slingrekølen, bare for at nævne ét eksempel. Avancerede CFD-analyser har vist, at skrogets vandmodstand kan reduceres med 0,5 pct. alene ved at finjustere dens placering og vinkel en anelse,” forklarer Michael Aasland.
Ifølge DNV GL har et pilotprojekt udført på et skib bygget efter Green Dolphin 38-designet vist, konservativt estimeret, at energieffektiviteten kan øges yderligere 2 pct., hvilket svarer til 80 ton bunkerolie om året, eller 50.000 USD årligt. Skalleret op til en Capesize bulk carrier vil det svare til 200 ton eller 120.000 USD om året.
DNV GL oplyser endvidere, at den nye service vil blive introduceret hen over foråret, både gennem pilotprojektet med det Green Dolphin 38-designede skib, og samtidigt også med det første rene kommercielle projekt, der tager udgangspunkt i en nybygning efter et Seahorse 35-design, kontraheret af Graig Shipping hos Jiangdong-værftet i Kina.
Kilde: DNV GL
Læs også: