LNG-færge til Gotland
Den svenske statsstøttede færgerute-pendant til Bornholmerfærgerne skal have LNG-færge i den kommende koncessionsperiode.
Den samfundsbegrundede færgebetjening af den svenske Østersø ø Gotland, der oftest sammenlignes med dens danske pendant, den statsstøttede færgebetjening af Bornholm, blev i går sikret en ny kontrakt gældende fra 2017 og ti år frem. Det var den nuværende koncessionsholder, Destination Gotland AB, der i konkurrence med øvrige to prækvalificerede rederier fik kontrakten af den offentlige svenske samfærdselsmyndighed Trafikverket.
Med kontrakten er Destination Gotland sikret årlige subsidier på 489 mio. SEK gennem den ti års koncessionsperiode. Aftalen forpligter Destination Gotland til at fortsætte den nuværende tre-skibs drift, men som noget nyt skal en af de tre færger være en nybygget LNG-ro/pax-færge.
Færgerne skal fortsat have udgangspunkt fra hovedlandet i henholdsvis Nynäshamn (Stockholm) og Oskarshamn til Visby på Gotland.
Det danske Green Ship of the Future Ro/pax-projekt, der blev præsenteret herhjemme sidste år, tog netop udgangspunkt i en kommende LNG-baseret færgedrift af Gotlandsruten. Projektet havde lavet en gennemgribende energioptimering af en af Destination Gotlands to nuværende, dansk designede, hurtiggående ro/pax-færger. Læs om det projekt her
Den nuværende statsstøttede færgebetjening af Bornholm udføres af Danske Færger A/S i en 6-årig kontrakt, der udløber 1. september 2017.