By & Havn åbner ny krydstogtkaj
HM Dronning Margrethe II forestår den officielle åbning
1,1 kilometer ny krydstogtkaj med tre tilhørende terminaler tages i dag officielt i brug af CMP og By & Havn-selskabet bagved igen. De nye faciliteter er en del af om- og tilbygningen af Nordhavns-byggeriet, der ellers primært bliver en blanding af nye erhvervs- og boligområder. Åbningen kommer dog først godt et år senere end oprindeligt planlagt. Ikke fordi man ikke har været færdigt længe, men fordi færddiggørelsen trods alt skete så sent sidste år, at man besluttede at udskyde begivenheden til den nye sæson stod for døren.
Selve den nye krydstogtkaj får plads til tre store skibe af gangen i CMP's (Øresunds dybgang sætter begrænsningen) max-størrelse, der tillader skibe med op til ca. 5.000 passagerer at anløbe. De nye faciliteter skal fremover servicere de vel over 300 krydstogtskibe, der hvert år anløber København, sammen med de eksisterende faciliteter ved Langelinje.
Der har dog allerede været kritiske røster fremme omkring placeringen af den nye krydstogtkaj helt ude i Nordhavn, idet der derfra er et godt stykke vej til den turistmæssigt pulserende del af København. Kritikken går mestendels på, at kommunen ikke vil stå på mål for en kontinuerlig busdrift helt derud. P.t. kører der kun en hverdagsbus og det vil kommunen ikke lave om på - med henvisning til, at det ikke er et samfundslogistikmæssigt problem. Derfor må passagerer, der vil ind til byen, skulle befordres af private busser, taxa, cykeltaxier eller gåben. Og det er særligt Københavns turistorganisation Visit Copenhagen utilfreds med.