Kedelbrand på DFDS-skib
Ti personer måtte behandles efter brand på Dieppe Seaways i torsdags.
Der udbrød torsdag i sidste uge en kedelbrand om bord på ro/pax-færgen Dieppe Seaways, der sejler på DFDS’ Dover-Calaisrute over den Engelske Kanal. Branden opstod i en kedel i varmesystemet klokken 14:10 (UK-tid) kort før ankomst i Dover klokken 14:25.
Branden var lukket af, og da skibet ankom i Dover og passagerne var kommet sikkert fra borde, kom brandvæsenet i Kent om bord for at slukke ilden. Da man var på vej ind i kedelrummet for at vurdere situationen, skete der desværre en overtænding, så ti personer, herunder seks besætningsmedlemmer, pådrog sig brandskader. Alle besætningsmedlemmer blev bragt til et lokalt hospital til behandling og yderligere check, og de fem blev hurtigt udskrevet og tilbage på skibet igen. En enkelt person måtte blive på hospitalet natten over på grund af røgforgiftning.
Sent på aftenen torsdag var kedelrummet kølet nok ned til, at man kunne komme ind i rummet. Branden blev slukket og brandvæsenet forlod stedet kl. 2:03 natten til fredag.
DFDS koordinerer med de relevante myndigheder og Marine Accident Investigation Branch (MAIB), som undersøger branden og brandårsagen.
Skaderne er meget lokale, og selv om sikkerhedssystemet og opvarmningssystemet er påvirket af branden – og myndighederne fortsat er om bord for at undersøge.
"Besætningen om bord har gjort et fantastisk arbejde for at håndtere situationen, som på intet tidspunkt udgjorde en fare for passagererne. Skibet har også fået god støtte af medarbejdere og ledelse i Dover, Frankrig og kriseteamet igennem hele forløbet. En meget stor tak til alle om bord og på land for deres engagement i passagerernes sikkerhed og deres håndtering af en meget vanskelig situation. Jeg er også særdeles glad for at høre at alle, der blevet skadet, nu er udskrevet og tilbage på skibet igen,” sagde DFDS’ CEO Niels Smedegaard efterfølgende til rederiets interne nyhedsbrev Update Weekly.
Branden var lukket af, og da skibet ankom i Dover og passagerne var kommet sikkert fra borde, kom brandvæsenet i Kent om bord for at slukke ilden. Da man var på vej ind i kedelrummet for at vurdere situationen, skete der desværre en overtænding, så ti personer, herunder seks besætningsmedlemmer, pådrog sig brandskader. Alle besætningsmedlemmer blev bragt til et lokalt hospital til behandling og yderligere check, og de fem blev hurtigt udskrevet og tilbage på skibet igen. En enkelt person måtte blive på hospitalet natten over på grund af røgforgiftning.
Sent på aftenen torsdag var kedelrummet kølet nok ned til, at man kunne komme ind i rummet. Branden blev slukket og brandvæsenet forlod stedet kl. 2:03 natten til fredag.
DFDS koordinerer med de relevante myndigheder og Marine Accident Investigation Branch (MAIB), som undersøger branden og brandårsagen.
Skaderne er meget lokale, og selv om sikkerhedssystemet og opvarmningssystemet er påvirket af branden – og myndighederne fortsat er om bord for at undersøge.
"Besætningen om bord har gjort et fantastisk arbejde for at håndtere situationen, som på intet tidspunkt udgjorde en fare for passagererne. Skibet har også fået god støtte af medarbejdere og ledelse i Dover, Frankrig og kriseteamet igennem hele forløbet. En meget stor tak til alle om bord og på land for deres engagement i passagerernes sikkerhed og deres håndtering af en meget vanskelig situation. Jeg er også særdeles glad for at høre at alle, der blevet skadet, nu er udskrevet og tilbage på skibet igen,” sagde DFDS’ CEO Niels Smedegaard efterfølgende til rederiets interne nyhedsbrev Update Weekly.