Scandlines tildeles prestigefuld Shippax Award
Hybrid-færge på Femern sikrede Scandlines en ShipPax Award.
På den årlige Shippax “Ferry Shipping Conference”, der blev holdt om bord på Tallink Silja’s færge Romantika fra den 9. til den 11. april 2014, modtog Scandlines en Shippax Award 2014 for omstillingen af Prinsesse Benediktes dieselelektriske fremdriftssystem til et hybridsystem. Det meddeler Scandlines i en pressemeddelelse.
En uafhængig jury bestående af eksperter inden for skibsfart udvælger vinderne, og prisen anses derfor for at være den fineste inden for den kombinerede færge- ro/ro- og krydstogtsbranche.
”Det er altid meget tilfredsstillende at blive anerkendt for sit arbejde, og det er endnu mere tilfredsstillende, når anerkendelsen kommer fra branchens kollegaer og på grundlag af vores indsats og strategi vedrørende mere bæredygtig færgefart,” siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.
Scandlines er det første færgerederi, der i stor skala har formået at lagre overskydende energi i batterier om bord. Scandlines’ hybridfærge Prinsesse Benedikte kan med hybridsystemet optimere driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt. Således forventer Scandlines at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Erfaringerne med hybridsystemet er så gode, at de tre øvrige passagerfærger på Rødby-Puttgarden ombygges til hybridfærger i løbet af 2014.
Hybridsystemet var det første i en række af miljøvenlige investeringer på Rødby-Puttgarden. I oktober 2013 blev M/F Schleswig-Holstein udstyret med en røggasrenser, en såkaldt scrubber. Scrubberen reducerer udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 pct. De tre øvrige passagerfærger på ruten får installeret scrubbere i løbet af 2014 og vil dermed opfylde de nye svovlkrav, der træder i kraft 1. januar 2015.
EU støtter Scandlines’ banebrydende hybridprojekt med 6,4 millioner EUR som led i TEN-T-programmet.
Scandlines var ikke eneste danske prismodtager på konferencen i starten af april. Skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen i Helsingør blev således anerkendt for deres effektive design af det Saudi-ejede ro/ro-skib Bahri Abha. Endvidere blev Fjord Line præmieret for deres introduktion af single-fuel LNG-færger i trafikken mellem Danmark og Norge.
En uafhængig jury bestående af eksperter inden for skibsfart udvælger vinderne, og prisen anses derfor for at være den fineste inden for den kombinerede færge- ro/ro- og krydstogtsbranche.
”Det er altid meget tilfredsstillende at blive anerkendt for sit arbejde, og det er endnu mere tilfredsstillende, når anerkendelsen kommer fra branchens kollegaer og på grundlag af vores indsats og strategi vedrørende mere bæredygtig færgefart,” siger Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.
Scandlines er det første færgerederi, der i stor skala har formået at lagre overskydende energi i batterier om bord. Scandlines’ hybridfærge Prinsesse Benedikte kan med hybridsystemet optimere driften af skibsmotorerne, så brændstoffet udnyttes bedst muligt. Således forventer Scandlines at kunne reducere CO2-udledningen med op til 15 procent. Erfaringerne med hybridsystemet er så gode, at de tre øvrige passagerfærger på Rødby-Puttgarden ombygges til hybridfærger i løbet af 2014.
Hybridsystemet var det første i en række af miljøvenlige investeringer på Rødby-Puttgarden. I oktober 2013 blev M/F Schleswig-Holstein udstyret med en røggasrenser, en såkaldt scrubber. Scrubberen reducerer udledningsgasser som svovl og partikler med mindst 90 pct. De tre øvrige passagerfærger på ruten får installeret scrubbere i løbet af 2014 og vil dermed opfylde de nye svovlkrav, der træder i kraft 1. januar 2015.
EU støtter Scandlines’ banebrydende hybridprojekt med 6,4 millioner EUR som led i TEN-T-programmet.
Scandlines var ikke eneste danske prismodtager på konferencen i starten af april. Skibsdesignvirksomheden Knud E. Hansen i Helsingør blev således anerkendt for deres effektive design af det Saudi-ejede ro/ro-skib Bahri Abha. Endvidere blev Fjord Line præmieret for deres introduktion af single-fuel LNG-færger i trafikken mellem Danmark og Norge.
Læs også: