Nordanas flådefornyelse på plads
To moderne ro/ro-skibe fra Cobelfret skal supplere Nordanas kommende nybygning i linjetrafikken mellem Middelhavet og Latinamerika.
Mindre end en måned før Nordana introducerer nybygningen Wedellsborg på rederiets Middelhavet-Latinamerikalinje, offentliggøres nu også den øvrige, og tidligere bebudede, generelle tonnagefornyelse på deep sea-ro/ro-ruten.
Nordana har således taget de to Cobelfret-ejede ro/ro-skibe Beachy Head og Longstone ind på long term bare boat fra henholdsvis juli i år og fra første kvartal 2015. I den forbindelse får skibene de, i Dannebrog-gruppen, klassiske navne Williamsborg og Wilhelmsborg.
De to 2.600 lanemeter store charterskibe har en 40 ton kran på vejrdækket, noget der er helt nødvendigt for at kunne fungere på Nordanas komplekse linje, der med en 30 dages frekvens anløber 10 havne mellem yderpunkterne Porto Marghera i Italien og Veracrux i Mexico.
Beachy Head og Longstones lanemeter-kapacitet er i øvrigt nøjagtigt den samme som på nybygningen Wedellsborg. Men da de to charterskibe baserer sig på et design oprindeligt lavet til den engelske pendant til det dansk/tyske ARK-projektet, har skibene ydermere også en siderampe. Beachy Head kommer direkte fra en charter til DFDS på deres rute mellem Marseille og Tunis.
Introduktionen af dels nybygget og dels moderne chartertonnage på Middelhavet-Latinamerikalinjen, betyder udfasning af linjens nuværende relativt gamle skibe: Den 35 år gamle multi purpose ro/ro Schackenborg er således allerede afhændet til selskabet Asian Marine Transport i Filippinerne, mens søsterskibene Skanderborg og Skodsborg vil blive solgt senere.
Skodsborg ejers i dag i øvrigt af Nordanas italienske parter på linjen.
Når flådefornyelsen er fuldt gennemført i første kvartal 2015 vil linjens kapacitet været blevet øget med 30 pct. i forhold til i dag.
Læs også:
Nordana har således taget de to Cobelfret-ejede ro/ro-skibe Beachy Head og Longstone ind på long term bare boat fra henholdsvis juli i år og fra første kvartal 2015. I den forbindelse får skibene de, i Dannebrog-gruppen, klassiske navne Williamsborg og Wilhelmsborg.
De to 2.600 lanemeter store charterskibe har en 40 ton kran på vejrdækket, noget der er helt nødvendigt for at kunne fungere på Nordanas komplekse linje, der med en 30 dages frekvens anløber 10 havne mellem yderpunkterne Porto Marghera i Italien og Veracrux i Mexico.
Beachy Head og Longstones lanemeter-kapacitet er i øvrigt nøjagtigt den samme som på nybygningen Wedellsborg. Men da de to charterskibe baserer sig på et design oprindeligt lavet til den engelske pendant til det dansk/tyske ARK-projektet, har skibene ydermere også en siderampe. Beachy Head kommer direkte fra en charter til DFDS på deres rute mellem Marseille og Tunis.
Introduktionen af dels nybygget og dels moderne chartertonnage på Middelhavet-Latinamerikalinjen, betyder udfasning af linjens nuværende relativt gamle skibe: Den 35 år gamle multi purpose ro/ro Schackenborg er således allerede afhændet til selskabet Asian Marine Transport i Filippinerne, mens søsterskibene Skanderborg og Skodsborg vil blive solgt senere.
Skodsborg ejers i dag i øvrigt af Nordanas italienske parter på linjen.
Når flådefornyelsen er fuldt gennemført i første kvartal 2015 vil linjens kapacitet været blevet øget med 30 pct. i forhold til i dag.
Læs også: