Skibsfart har vist vejen for dansk erhvervsliv
Danmarks Rederiforening om aktuelle nøgletal: Positive tendenser hos danske rederier trodser skuffende global økonomisk udvikling.
Den globale økonomi har siden 2007 ikke arbejdet i højeste gear. Dansk søfart har til trods for svære betingelser, med undtagelse af 2009, derimod vist vejen frem for dansk erhvervsliv i perioden siden 2007. Allerede i 2010 genvandt dansk shipping det meste af valutaindsejlingen til Danmark som blev tabt i 2009, og danske rederier satte i 2012 og 2013 rekord med hhv. 195 mia. kr. og 201 mia. kr. i valutaindsejling. Begge disse år svarede det til lige under 20 pct. af Danmarks samlede eksport, og mere end 50 pct. af tjenesteeksporten.
Det meddeler Danmarks Rederiforening efter, at de har opgjort nøgletallene i Det Blå Danmark for det seneste år.
Søtransport er fortsat Danmarks største eksporterhverv, og det endda med en stor margen. Udviklingen skyldes danske rederiers evne til at omstille sig til et marked med svagere vækst og effektivisere driften af handelsflåden og er sket til trods for, at 2013 ikke leverede den forventede fremgang i økonomien og at fragtraterne fortsat ligger på meget lave niveauer på tværs af segmenterne.
Skibsfarten er som altid afhængig af global vækst, så i tider med svag vækst er det endog meget positivt, at den danske handelsflåde fortsætter med at udvikle sig positivt. Dette vidner om, at erhvervspolitiske tiltag virker og gode rammevilkår fortsat vil være nødvendigt for at danske rederier kan bevare deres position som nogle af verdens mest effektive og pålidelige rederier.
Størrelsen af den danskflagede handelsflåde steg fra 12,3 mio. bt. til 12,5 mio. bt., mens t.dv. næsten er uændret med 14,7 mio. Den danskflagede handelsflåde talte d. 1. maj 629 fartøjer, hvilket er en lille nedgang siden november 2013, hvor tallet var 633. Den danskopererede handelsflåde faldt fra 88 mio. t.dv. til 82,2 mio. t.dv. bl.a. som følge af, at de frasolgte skibe i perioden har været væsentligt større end kontraheringerne. Danmark er, til trods for et fald i opereret tonnage, stadig blandt verdens største søfartsnationer.
Danske rederiers nybygningsprogram voksede betragteligt mellem november 2013 og maj 2014. Således er der nu 105 fartøjer på bestilling mod 83 i november, hvilket resulterer i 4,7 mio. bt. og t.dv.. Erfaringer viser, at en stor andel af danske rederiers nybygninger kommer under dansk flag.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Det meddeler Danmarks Rederiforening efter, at de har opgjort nøgletallene i Det Blå Danmark for det seneste år.
Søtransport er fortsat Danmarks største eksporterhverv, og det endda med en stor margen. Udviklingen skyldes danske rederiers evne til at omstille sig til et marked med svagere vækst og effektivisere driften af handelsflåden og er sket til trods for, at 2013 ikke leverede den forventede fremgang i økonomien og at fragtraterne fortsat ligger på meget lave niveauer på tværs af segmenterne.
Skibsfarten er som altid afhængig af global vækst, så i tider med svag vækst er det endog meget positivt, at den danske handelsflåde fortsætter med at udvikle sig positivt. Dette vidner om, at erhvervspolitiske tiltag virker og gode rammevilkår fortsat vil være nødvendigt for at danske rederier kan bevare deres position som nogle af verdens mest effektive og pålidelige rederier.
Størrelsen af den danskflagede handelsflåde steg fra 12,3 mio. bt. til 12,5 mio. bt., mens t.dv. næsten er uændret med 14,7 mio. Den danskflagede handelsflåde talte d. 1. maj 629 fartøjer, hvilket er en lille nedgang siden november 2013, hvor tallet var 633. Den danskopererede handelsflåde faldt fra 88 mio. t.dv. til 82,2 mio. t.dv. bl.a. som følge af, at de frasolgte skibe i perioden har været væsentligt større end kontraheringerne. Danmark er, til trods for et fald i opereret tonnage, stadig blandt verdens største søfartsnationer.
Danske rederiers nybygningsprogram voksede betragteligt mellem november 2013 og maj 2014. Således er der nu 105 fartøjer på bestilling mod 83 i november, hvilket resulterer i 4,7 mio. bt. og t.dv.. Erfaringer viser, at en stor andel af danske rederiers nybygninger kommer under dansk flag.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Læs også: