Danmarks Rederiforening: Fire områder kræver opmærksomhed
EU’s 2018-strategi: en rettesnor for den nye Kommission
Rederiforeningen anerkender og sætter pris på, at nogle af hovedprioriteterne omtalt i strategien er blevet gennemført eller er i gang med at blive det. Det glæder eksempelvis synligheden af karriere-mulighederne i den maritime klynge, implementeringen af MLC- og STCW-konventionerne, EU-lovgivningen om ophugning, MRV-forslaget og en effektiv bekæmpelse af pirateri i Aden-bugten.
Men en midtvejsevaluering har også til formål at identificere de områder, der fortsat mangler at blive gennemført og som derfor bør være øverst på agendaen hos beslutningstagerne i EU i de kommende fire år.
Danmarks Rederiforening mener i den forbindelse, at fire områder kræver særlig opmærksomhed:
- 2018-strategien understreger, at det er afgørende at sikre og fastholde stabile og forudsigelige, globale konkurrencevilkår for EU’s skibsfart. Desuden skal statsstøtteretningslinjerne fastholdes og forbedres, hvor nye udviklinger muliggør det. For dansk skibsfart er denne målsætning endnu ikke gennemført. EU bør tillade, at medlemslandene udvikler og moderniserer søfartsskattereglerne indenfor retningslinjerne.
- Omkring kvalitetsskibsfart og miljø understreger strategien nødvendigheden af en blød implementering af de nye svovlkrav og opfordrer Kommissionen til at sikre, at der ikke sker et modal-skift fra sø- til landtransport. Dette er en stor udfordring kun få måneder, før de nye skrappe svovlkrav træder i kraft. For Rederiforeningen er det afgørende at sikre tilstrækkelig håndhævelse på EU-niveau og en ’level playing field’ for alle operatører i ECA’erne (Emission Control Areas). Desuden bør der findes en bæredygtig løsning, der via EU-programmer kan støtte de rederier, der kan dokumentere, at de har foretaget investeringer for at leve op til de kommende krav.
- Strategien inkluderer en række initiativer, der har til formål at forbedre shippings image, men en større indsats er nødvendig. EU bør i højere grad fremme brugen af online teknologi ombord på skibe, arbejde for at løse det konkrete problem omkring uretmæssig kriminalisering af søfarende og udvikle et Erasmus-program for maritime uddannelsesinstitutioner.
- Til sidst refererer strategien til at skabe en europæisk maritim transport uden barrierer og til at fjerne unødvendige administrative byrder, hvilket bl.a. Blue Belt-initiativet skal bidrage til.
Kilde: Danmarks Rederiforening