23948sdkhjf

Negativ egenkapital hos Torm

Kold vinter i vest og en varm i øst satte tommelskruerne på Torm i Q1

Trods et rimeligt pænt EBITDA på 22 mio. kr. måtte rederiet Torm endnu engang konstatere, at jagten på et resultatmæssigt vendepunkt lader vente på sig.

 

Det fremgår af opgørelsen for Q1 for Torm, hvor rederiet nu må operere ud med en negativ egenkapital. Den er bl.a. forårsaget af en hårdhændet nedskrivning uden likviditetseffekt på 195 mio. USD som en del af aftalen omkring salg af 13 skibe til kapitalfonden Oaktree.

 

Men dette finansielle geargreb op ad bakke fik bl.a. yderligere effekt af, at vinteren har været tankmarkedet direkte imod. Den meget hårde vinter i Nordamerika holdt således megen olie indenbords til eget forbrug, mens den omvendt milde vinter i Europa gjorde, at der ikke skulle sejles meget østover.

 

Om kvartalsregsnskabet skriver Torm selv:

 

Torm realiserede i årets første kvartal et overskud på 21 mio. USD (EBITDA) og et underskud før skat på 222 mio. USD inklusive en nedskrivning på 195 mio. USD. Resultatet (EBITDA) i samme periode sidste år var 36 mio. USD.

 

 ”Første kvartal er som regel en stærk periode for produkttankmarkedet, men i år blev de højere fragtrater delvist udlignet af begrænset arbitragehandel og fortsat lav efterspørgsel i Europa,” udtaler CEO Jacob Meldgaard og tilføjer: ”Torm foretog en nedskrivning uden likviditetseffekt på 195 mio. USD og har nu negativ egenkapital. Jeg er tilfreds med, at Torms operationelle platform fortsat leverer konkurrencedygtige resultater, hvilket er grundlaget for en rekapitalisering af selskabet”.

 

Nedskrivningen skete som følge af en aftale om salg af 13 skibe og opdaterede skøn for fragtrater i perioden. Resultatet før skat for første kvartal 2014 blev et underskud på 222 mio. USD (minus 16 mio. USD i 2013). Der var positive pengestrømme fra driftsaktiviteter efter fuld rentebetaling på 10 mio. USD i første kvartal 2014 (11 mio. USD i 2013).

 

Første kvartal er som regel en stærk periode for produkttankskibe, men højere fragtrater blev delvis modvirket af lav efterspørgsel i Europa og begrænset arbitragehandel. Torms største segment, MR, opnåede i første kvartal 2014 spotrater på USD/dag 15.207, svarende til et fald på 14 pct. i forhold til første kvartal 2013. Tankdivisionens EBITDA for første kvartal 2014 udgjorde 20 mio. USD mod 46 mio. USD i 2013.

 

Fragtraterne for de relevante tørlastsegmenter var volatile, men generelt faldende i første kvartal 2014. Torms største segment, Panamax, opnåede fragtrater på USD/dag 12.147, hvilket var en stigning på 98 pct. i forhold til første kvartal 2013. Tørlastdivisionens EBITDA for første kvartal 2014 var på 0 mio. USD mod minus 11 mio. USD i samme periode sidste år.

 

Torm solgte i første kvartal 2014 13 produkttankskibe til selskaber kontrolleret af Oaktree. Ifølge aftalen vil Oaktree placere de 13 skibe under Torms kommercielle drift og benytte Torms integrerede operationelle platform til den tekniske drift. Ved transaktionens gennemførelse i andet kvartal 2014 vil den tilhørende skibsfinansiering blive fuldt tilbagebetalt og dermed reducere selskabets gæld med 223 mio. USD. Skibene behandles pr. 31. marts 2014 som aktiver bestemt for salg.

 

Torms nettorentebærende gæld udgjorde 1.662 mio. USD pr. 31. marts 2014 sammenlignet med 1.718 mio. USD pr. 31. december 2013. Reduktionen i første kvartal 2014 skyldes primært tilbagebetaling af gæld i forbindelse med levering af skibe klassificeret som aktiver bestemt for salg.

 

Ligeledes pr. 31. marts 2014 udgjorde Torms tilgængelige likviditet 106 mio. USD, bestående af 18 mio. USD i likvide beholdninger og 88 mio. USD i uudnyttede kreditfaciliteter. Der er ingen nybygninger i ordre, og der udestår derfor ingen investeringer hertil.

 

Som følge af en nedskrivning på 195 mio. USD og driftsresultatet i første kvartal 2014 er egenkapitalen negativ med 103 mio. USD ved kvartalets udgang.

 

For regnskabsåret 2014 har Torm justeret forventningerne til at udgøre et positivt EBITDA på 70-100 mio. USD og et underskud før skat på 260-290 mio. USD Da 12.594 af indtjeningsdagene i 2014 ikke var afdækket pr. 31. marts 2014, vil en ændring i fragtraterne på USD/dag 1.000 påvirke forventningerne med 13 mio. USD. Forventningerne er før eventuelle yderligere skibssalg og nedskrivninger.

 

Kilde: Torm

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078