DNV GL laver risikoanalyser på metanol som bunker
Klassifikationsselskabet har været med fra starten i udviklingen af en serie af nye metanol-drevne tankskibe. Dermed opsamles vigtig viden til kommende internationale regler på området.
DNV GL udfører risikoanalyser på en serie bestående af tre dual-fuelled, metanol/MGO, metanol-tankskibsnybygninger til japanske Mitsui O.S.K. Lines. Det skriver DNV GL i en pressemeddelelse.
”Vi var allerede i starten af designfasen inde i et tæt samarbejde med værft og reder for at skabe designforbedringer og komme med sikkerhedsanbefalinger,” siger Tetsuya Kamada, country manager for DNV GL’s maritime advisory-enhed i Japan, og fortsætter:
”Vi har bl.a. haft fokus på brændstofsystemets struktur og vedligeholdelse. Ligesom vi også har forholdt os til skibenes sejlads- bunkerings- og laste/lossemønstre for at sikre, at de kan opereres med præcist det samme sikkerhedsniveau som konventionelle heavy fuel-drevne skibe.”
Den første af tre nybygninger skal klasses hos NK (Nippon Kaiji Kyokai), mens de to sidste bygges til DNV GL’s klasse. Serien vil blive beskæftiget hos Waterfront Shipping, et selskab under den store globale metanolleverandør Methanex Corp.
Serien første enhed bygges hos Minami Nippon Shipbuilding i Japan, mens de to søsterskibe bygges på et værft i Sydkorea.
Med det lave indhold af SOx og en realistisk tilgængelighed flere steder i verden er metanol i fokus som et muligt bunkeralternativ for skibsfarten. Indtil videre ser det dog ud til, at LNG (Liquefied Natural Gas) er det foretrukne bunker-alternativ til oliedestillater. Samtidigt er der lagt færre erfaringer med anvendelse af metanol end med LNG, hvor antallet af LNG-drevne skibe, leveret eller under bygning, for nylig rundede 100 på verdensplan.
Derfor det da også de midlertidige guidelines, 285(86) fra IMO, der er gældende for de tre dual-fuelled, metanol/MGO-nybygninger, indtil bl.a. erfaringerne fra DNV GL’s involvering i det konkrete nybygningsprojekt kan øge know-how’et på området.
Metanol som last i produkt- og kemikalietankskibe er et velkendt fænomen i skibsfart, og dermed også hos de involverede klasseselskaber. DNV GL har derfor allerede stor erfaring omkring sikker håndtering af metanol, der har et lavt flammepunkt, på skibe.
Det svenske færgerederi Stena Line har som det første rederi taget en principbeslutning om at gå ad metanol-sporet i de kommende år, hvor skærpede ECA-krav tvinger mange short sea-operatører til at tænke i alternative baner i forhold til bunker.
Læs også:”Vi var allerede i starten af designfasen inde i et tæt samarbejde med værft og reder for at skabe designforbedringer og komme med sikkerhedsanbefalinger,” siger Tetsuya Kamada, country manager for DNV GL’s maritime advisory-enhed i Japan, og fortsætter:
”Vi har bl.a. haft fokus på brændstofsystemets struktur og vedligeholdelse. Ligesom vi også har forholdt os til skibenes sejlads- bunkerings- og laste/lossemønstre for at sikre, at de kan opereres med præcist det samme sikkerhedsniveau som konventionelle heavy fuel-drevne skibe.”
Den første af tre nybygninger skal klasses hos NK (Nippon Kaiji Kyokai), mens de to sidste bygges til DNV GL’s klasse. Serien vil blive beskæftiget hos Waterfront Shipping, et selskab under den store globale metanolleverandør Methanex Corp.
Serien første enhed bygges hos Minami Nippon Shipbuilding i Japan, mens de to søsterskibe bygges på et værft i Sydkorea.
Med det lave indhold af SOx og en realistisk tilgængelighed flere steder i verden er metanol i fokus som et muligt bunkeralternativ for skibsfarten. Indtil videre ser det dog ud til, at LNG (Liquefied Natural Gas) er det foretrukne bunker-alternativ til oliedestillater. Samtidigt er der lagt færre erfaringer med anvendelse af metanol end med LNG, hvor antallet af LNG-drevne skibe, leveret eller under bygning, for nylig rundede 100 på verdensplan.
Derfor det da også de midlertidige guidelines, 285(86) fra IMO, der er gældende for de tre dual-fuelled, metanol/MGO-nybygninger, indtil bl.a. erfaringerne fra DNV GL’s involvering i det konkrete nybygningsprojekt kan øge know-how’et på området.
Metanol som last i produkt- og kemikalietankskibe er et velkendt fænomen i skibsfart, og dermed også hos de involverede klasseselskaber. DNV GL har derfor allerede stor erfaring omkring sikker håndtering af metanol, der har et lavt flammepunkt, på skibe.
Skibene bliver udrustet med MAN B&W’s nye ME-LGI-serie low speed motorer, der også kan drives på LPG (Liquefied Petroleum Gas).
Det svenske færgerederi Stena Line har som det første rederi taget en principbeslutning om at gå ad metanol-sporet i de kommende år, hvor skærpede ECA-krav tvinger mange short sea-operatører til at tænke i alternative baner i forhold til bunker.