23948sdkhjf

Oslofjord snart klar til Oslofjorden

Fjord Line gennemførte i går prøvetur med rederiets ombyggede tax free-færge til Oslofjorden.
Fjord Line’s nyombyggede færge Oslofjord til Sandefjord-Strømstadruten gennemførte i går sin prøvetur i farvandet ud for Raumo i Finland. Den danskflagede færge ventes indsat over den ydre Oslofjord 20. juni i år.

”Efter den seneste opdatering, jeg har fået oppe fra Finland, gik prøveturen godt. Vi kan endnu ikke sige, hvornår vi sætter kursen hjem, men det ligger fast, at Oslofjord skal være i Hirtshals den 10. og 11. juni. Her skal søfartsstyrelserne fra Danmark, Norge og Sverige om bord for at godkende skibet og besætningens kunnen i forhold til evakuering osv.,” siger Fjord Line Danmarks adm. dir. Gert Balling til Søfart.

Han oplyser, at den overvejende danske besætning på hotel- og servicedelen består af omkring 80 pct. nye folk, mens rederiet har sikret sig, at driftsbesætningen hovedsagligt udgøres af erfarne søfolk, der enten tidligere har været på Oslofjord, da den sejlede som Bergensfjord, eller på en af de to nye LNG-drevne cruisefærger.

Fjord Line indgik i sommeren sidste år en kontrakt med værftet STX Finland i Raumo til en værdi på 225 mio. NOK om en gennemgribende ombygning af rederiets ro/pax-færge Bergensfjord fra 1993, der blev ledig efter leveringen af den sidste af de to nye cruisefærger Stavangerfjord og Bergensfjord. Målet med den store investering er at få del i det lukrative tax free-marked mellem Sandefjord og Strømstad (mellem ikke-EU-landet Norge og Sverige), hvor det norske rederi Color Line gennem de seneste år har haft et monopol.

For at optimere den tidligere Bergensfjord, nu Oslofjord, til tax free-ruten, er færgen blevet ombygget fra natfærge til dagfærge, hvilket har muliggjord anvendelse af de oprindelige kahytsområder til tax free-butikker.
 
Ombygningsprojektet har designmæssigt været udført af det norske arkitektfirma Falkum-Hansen Design, som ligeledes har udviklet Fjord Line’s to nye cruisefærger. Dermed kommer alle tre konventionelle færger i rederiet til at fremstå med de samme ombordkoncepter. Det er danske OSK ShipTech, der har stået for de ingeniørmæssige dele af projektet.

Fjord Line er norsk-ejet, men de tre konventionelle færger og en hurtigfærge sejler under dansk flag i DIS, hvorfor rederiets drift sker fra det danske selskab Fjord Line Danmark i Hirtshals.

Læs også:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094