Første konventionelle LNG-ro/ro i ordre
Mens de skærpede svovlkrav bliver stadig mere nærværende for short sea-skibsfarten, og der er historisk få ro/ro-skibe i ordre, skal FSG-værftet i Flensborg nu bygge et LNG-drevnet ro/ro-skib.
Det tyske Flensborg-værft FSG skal bygge verdens første konventionelle LNG-drevne short sea-ro/ro-skib. Skibet skal indsættes på en rute mellem Melbourne i Australien og Devonport på Tasmanien i tredje kvartal 2016.
Antallet af konventionelle ro/ro-skibe i ordre er i øjeblikket historisk lav. Den manglende vilje til at kontrahere ny ro/ro-short tonnage er formenligt ikke alene markedsbestemt, men også et udtryk for, at mange redere vil se tiden an i forhold til de skærpede svovlgrænser i ECA-omåderne fra årsskiftet. Regler, der berører majoriteten af de nordeuropæiske ro/ro-operatørers forretning. Derfor kan den australske ordre komme til at danne skole for kommende ny nordeuropæisk tonnage.
Den australske nybygning får på den agterst del af vejrdækket et særligt bur, hvor LNG-tanktrailere bakkes ind og kobles op på skibets fuelsystem. Dermed bliver det nye ro/ro-skib ikke afhængig af særlige bunkringsanlæg i havnene.
Nybygningen bliver 181 meter over alt og får en bredde på 26,6 meter. Trailerkapaciteten bliver på 1.960 meter.
FSG-værftet er et af verdens førende værfter i udvikling og bygning af ro/ro-tonnage. Værftet har bl.a. leveret DFDS’ såkaldte Blomster-klasse serie af ro/ro-skibe, der designmæssigt da også ligner den australske nybygning meget. I hvert fald at dømme ud fra værftets artist's impression.
Læs også:
Antallet af konventionelle ro/ro-skibe i ordre er i øjeblikket historisk lav. Den manglende vilje til at kontrahere ny ro/ro-short tonnage er formenligt ikke alene markedsbestemt, men også et udtryk for, at mange redere vil se tiden an i forhold til de skærpede svovlgrænser i ECA-omåderne fra årsskiftet. Regler, der berører majoriteten af de nordeuropæiske ro/ro-operatørers forretning. Derfor kan den australske ordre komme til at danne skole for kommende ny nordeuropæisk tonnage.
Den australske nybygning får på den agterst del af vejrdækket et særligt bur, hvor LNG-tanktrailere bakkes ind og kobles op på skibets fuelsystem. Dermed bliver det nye ro/ro-skib ikke afhængig af særlige bunkringsanlæg i havnene.
Nybygningen bliver 181 meter over alt og får en bredde på 26,6 meter. Trailerkapaciteten bliver på 1.960 meter.
FSG-værftet er et af verdens førende værfter i udvikling og bygning af ro/ro-tonnage. Værftet har bl.a. leveret DFDS’ såkaldte Blomster-klasse serie af ro/ro-skibe, der designmæssigt da også ligner den australske nybygning meget. I hvert fald at dømme ud fra værftets artist's impression.
Læs også: