23948sdkhjf

Åbent brev til landets politikere: Lyt også til andet end EU-kritik

Af Bjarne Cæsar Jensen, formand for Danske Lodser
Ved det netop overståede valg til Europaparlamentet fik de etablerede partier en ordentlig begmand af vælgerne. Et fænomen, der forklares med, at politikerne ikke har lyttet til deres egne vælgere. Men det er ikke kun i EU-spørgsmålet, politikerne skal slå ørerne ud. Blev den foreslåede liberalisering af Lodsloven sat til folkeafstemning, ville den falde til jorden med et brag.
 
Skal lodser være sømænd eller købmænd?
Sådan kunne spørgsmålet helt kort lyde, hvis den foreslåede liberalisering af lodsvæsenet blev sat til folkeafstemning.
 
Eller med lidt flere ord: Skal de højtuddannede danske lodser, der hvert år styrer i tusindvis af internationale skibe med farlig last sikkert gennem dansk farvand, fungere som uafhængige rådgivere af skibenes kaptajner, med samfundets interesser og havmiljøet som førsteprioritet, eller skal de være forretningsfolk, der er økonomisk afhængige af de skibe, der vælger at tage dem om bord som lods?
 
Der må sættes ét kryds. Stemmesedlen foldes på midten og afleveres i den gule kasse med teksten ”Folkeafstemning om ’modernisering’ af Lodsloven i Danmark.”
Selvfølgelig skal lodsloven ikke til folkeafstemning, men ligeså selvfølgeligt burde I politikerne på Christiansborg have lyttet til alle de eksperter og interessenter, som ved alt det om lodsning, sejladssikkerhed og havmiljø, som hverken I eller jeres embedsmænd kan vide noget om.
 
Det valgte I ikke at gøre. I stedet ladede I skibet med automatliberalisering og sendte det af sted for fuld kraft frem. Og uden lods om bord.
 
I har ikke lyttet til de grønne organisationer. Hverken Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund eller Greenpeace fik lovforslaget i høring.
 
I har ikke lyttet til COWI og PwC, der begge har analyseret det danske lodsmarked, og kom frem til, at lodsmarkedet ikke egner sig til konkurrenceudsættelse og at de danske lodstakster er moderate. I har heller ikke lyttet til udlandets erfaringer med konkurrenceudsættelse af lodsninger.
 
Det sidste er det værste. Det er svært at forstå, hvorfor I ikke har været interesserede i at høre erfaringerne fra fx Argentina, der blev ramt af ikke færre end 18 alvorlige ulykker de første tre år efter landets konkurrenceudsættelse af lodsninger, sammenholdt med nul ulykker de foregående 20 år.
 
Og hvorfor interesserede I jer ikke for USA, liberaliseringens moderland, der betragter lodsning for så væsentlig en samfundsopgave, at den ved lov beskyttes mod markedskræfterne?
Det er da ellers et overraskende forhold, der burde få jer til at standse op, til at spørge, hvordan det kan være, - og ikke mindst til at lytte til svaret.
 
Jeg skal ikke kunne sige, hvorfor I ikke vil lytte. Jeg mener ikke, at I ukritisk burde overføre hver eneste, udenlandske erfaring til danske forhold, men I kunne i det mindste have lyttet til dem.
 
Og jeg er ikke den eneste der undrer mig.
Det samme gør mine udenlandske kolleger og udenlandske politikere som transportministeren i Slesvig-Holstein, Reinhard Meyer.
 
Fra USA lyder det, at den foreslåede danske liberalisering af lodsloven er et udtryk for dårlig offentlig forvaltning og et tilbageskridt for sejladssikkerheden i danske farvande.
Naturligvis skal Lodsloven ikke til folkeafstemning. Det er der mange grunde til. Men var det tilfældet, ville de fleste af jer anbefale et ”Ja” til lodsliberalisering, og folket ville stemme ”nej”.
For Danmark og danskerne har ingen gavn af den foreslåede liberalisering.
 
De eneste, der har gavn af den, er de embedsmænd, der har spændt jer politikerne for deres vogn, og som med lovændringen kommer tættere på opfyldelsen af deres resultatkontrakter.
Liberaliseringen kommer til at ramme det statslige lodseri, DanPilot, så hårdt økonomisk, at priserne på regionallodsningerne vil stige kraftigt, færre skibe vil tage lods, og DanPilot ender på skattefinansieret statsstøtte.
 
Og når vi også får den miljøkatastrofe, som bl.a. det nuværende, velfungerende og ikke mindst brugerfinansierede danske lodsvæsen indtil nu har været med til at forhindre, så hjælper det ikke at holde sig for ørerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077