Wärtsilä med på verdens første LNG-isbryder
Når den finske stat i slutningen af 2015 tager levering af verdens første LNG-drevne isbryder bliver det med en dualfuel-motorpakke fra Wärtsilä.
Wärtsilä skal levere motorer til verdens første LNG-drevne isbryder. Den nye isbryder bygges til det finske transportministerium hos Arctech Helsinki Shipyard, der er specialiseret i tonnage til arktiske havområder.
Nybygningen får et LNG/diesel-elektrisk maskineri bestående af én Wärtsilä 8-cylindrede 20DF-, to 9-cylindrede 34DF- samt to 12-cylindrede 34 DF-motorer, hvor ”DF” står for dual fuel. Altså motorer, der er i stand til at køre på enten marine gas olie eller LNG. Opereres motorerne i LNG-mode, anvendes en meget lille mængde marine gas olie som pilot-fuel.
Den nye isbryder bliver i stand til at sejle kontinuerligt i is på op til 1,6 meters tykkelse. Med en istykkelse på 1,2 meter vil isbryderen kunne bryde en sejlrende på 25 meters bredde med en fart på seks knob. Servicefarten i åbent vand bliver på 16 knob.
Endelig skal skibet udfylde en dual purpose-funktion for den finske stat ved også at kunne tage del i olieforureningsberedskabet, både vinter og sommer.
Wärtsilä skal levere maskineripakken i foråret 2015. Nybygning ventes overtaget af den finske stat ultimo 2015.
Kilde: Wärtsilä
Nybygningen får et LNG/diesel-elektrisk maskineri bestående af én Wärtsilä 8-cylindrede 20DF-, to 9-cylindrede 34DF- samt to 12-cylindrede 34 DF-motorer, hvor ”DF” står for dual fuel. Altså motorer, der er i stand til at køre på enten marine gas olie eller LNG. Opereres motorerne i LNG-mode, anvendes en meget lille mængde marine gas olie som pilot-fuel.
Den nye isbryder bliver i stand til at sejle kontinuerligt i is på op til 1,6 meters tykkelse. Med en istykkelse på 1,2 meter vil isbryderen kunne bryde en sejlrende på 25 meters bredde med en fart på seks knob. Servicefarten i åbent vand bliver på 16 knob.
Endelig skal skibet udfylde en dual purpose-funktion for den finske stat ved også at kunne tage del i olieforureningsberedskabet, både vinter og sommer.
Wärtsilä skal levere maskineripakken i foråret 2015. Nybygning ventes overtaget af den finske stat ultimo 2015.
Kilde: Wärtsilä
Læs også: