EU forlænger linjeskibsregler
Containerrederier må fortsat gruppere sig - til en grænse
EU har i kølvandet på Kinas afvisning af P3-allinacen hurtigt besluttet sig for, at man forlænger den eksisterende rammeaftale for allianceaftaler mellem containeroperatører med fem år, så den gælder minimum frem til 2020.
I henhold til EU-reglerne fra 2008, der nu forlænges, må en given alliance ikke repræsentere mere end 30 procent af markedet (sat ned fra tidligere 35 procent). Reglerne blev indført med henvisning til, at et konsortium bl.a. dermed forhindredes i at operere med faste priser inden for alliancens rammer.
P3 repræsenterede i den forbindelse et problem, idet denne alliance ville overstige 30 procents grænsen, men P3 skulle til gengæld godtgøre, at man ville operere med strikse interne regler for at undgå pris-fikseringer etc. Og dette kunne P3 altså overbevise både myndighederne i EU og USA om, at man ville overholde - men altså ikke myndighederne i Kina.
EU er til gengæld af den overbevisning, at regler har vist deres værdi så langt, og at de derfor skal forlænges. EU mener, at reglerne har været til gavn for kunderne, og at de beviseligt har været til gavn for den generelle konkurrencesituation.
Nå EU alligevel støtter alliancer med en markedsandel helt op til 30 procent, hænger det sammen med, at EU ser andre fordele ved alliancer udfra bl.a. miljømæssige relationer og de enkelte operatørers muligheder for at holde skruerne i vandet økonomisk via omkostningsreduceringer og synergieffekter. Derved holdes markedet desuden mest muligt levende og konkurrencesituationen mest muligt stabil.