23948sdkhjf

Risk Intelligence: Oliekapring ikke nyt

Kapring med henblik på olietyveri i Sydøstasien er ikke noget nyt.
Veletableret lokalt forbrydersyndikat udvider sin offermålgruppe i stedet for at finde på nye aktiviteter, siger det dansk-baserede sikkerhedsrådgivnings- og efterretningsselskab Risk Intelligence.

De nylige tilfælde af kapringer af produkttankere i Sydøstasien med henblik på at stjæle lasten repræsenterer en variation i truslen mere end en ny tendens.

”Det er et spørgsmål om ny olie på gamle tønder,” siger CEO for Risk Intelligence, Hans Tino Hansen. ”Denne type pirateri med den hensigt at stjæle lasten blev udviklet i Sydøstasien, og vi har fulgt den type sager og nogle af de syndikater, der er involverede, i en årrække.”

Kapring for tyveri af last kan dokumenteres så langt tilbage som 1990’erne i Sydøstasien. Det mest aktive syndikat har normalt foretrukket at borde de på forhånd udvalgte mål i det samme område, og altid i den tørre periode mellem marts og oktober.

”Vi er af den overbevisning, at hovedparten af disse tilfælde kan spores til en bestemt (og meget veletableret) gruppe med base i det område,” siger Karsten von Hoesslin, som er special projects manager og Sydøstasien-analytiker for Risk Intelligence. ”De er begyndt at variere de produkttyper, de stjæler. Dette indikerer om noget, at deres netværk udvides inden for markedet for ulovlige olieprodukter. Men ellers er alt, hvad angår fremgangsmåde og mønstre, ved det gamle.”

Siden 2011 har Risk Intelligences prognoser advaret om en stigning i anmeldte kapringer med det formål at stjæle lasten i det Sydkinesiske Hav baseret på dette sæsonbestemte mønster. Både Johors og Miris kyster er blevet specielt understreget som højrisikoområder.

”På trods af forøgelsen af aktivitet og nylig rådgivning, er de ramte fartøjer næsten altid udvalgt på forhånd – hvilket indikerer, at der kunne være et ”inside man”-element i forhold til dem – og de er alle regionalt opererede og flagede tankers,” siger von Hoesslin.

Undersøgelser, som Risk Intelligence har udført i løbet af den tørre sæson i 2013, viser, at kapringer af både produkttankere og bugserbåde og pramme forekom ca. hver fjortende dag i det Sydkinesiske Hav og Javahavet, og blev udført af mindst fire velplacerede syndikater.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078